Objevilo se na webu, že Olympus uvažuje o zavedení průhledového hledáčku do svých příštích modelů řady PEN. Nevím co je na tom pravdy, rozhodně ale mě ta zmínka popíchla k úvaze o hledáčcích jako takových. Hledáček je prostředník mezi naším okem a fotografovaným motivem. Strašně důležitý prostředník! Svět nahlížený očima vypadá zcela jinak než to, co bude na fotografii. Vidíme svět plasticky a prostorově, v okruhu 360 stupňů kolem nás. Základní funkce jakéhokoli hledáčku je vyseknutí části reality, je to jakési orámování reality – a je to signál, že na fotce bude to, co je uvnitř rámu.

Kompakty a hledáček
Hledáčky na kompaktech existují dodnes, ovšem jen velmi sporadicky a zpravidla v přístrojích nejvyšší cenové třídy. Bývají optické, hybridní nebo elektronické. Vynikající jsou hybridní hledáčky Fujifilmu. Ostych výrobců před hledáčky je pochopitelný. Kompakty jsou vybaveny zoomy, mnohdy i ultrazoomy, a troufnu si odhadnout, že optický hledáček schopný 15násobného vyzoomování je za hranicí technických možností. Nejde jen o problémy se zvětšením, jde hlavně o paralaxu, tedy rozdíl optických os: hledáček vidí něco jiného než objektiv. Schůdnější je samozřejmě elektronický hledáček. V této technologii došlo v posledních několika letech k obrovskému pokroku a elektronické hledáčky v mirrorlessech Sony a Olympus, ať jde o hledáčky vestavěné nebo externí, jsou už skoro tak kvalitní a příjemné, jako hranolový hledáček zrcadlovky. Pořád ale nejsou dokonalé, je tu prostor k další inovaci. Některým lidem chvění elektronického obrazu vadí a chybí zde „ten pocit“, tedy jakési těžko popsatelné souznění s obrazem.

Zrcadlovky a hledáček
Zrcadlovky mají ještě několik předností, které jim zajišťují místo na slunci, přesto jejich éra vadne. Především, zrcátkový systém umožňuje zabudování modulu pro autofokus na bázi fázového posunu, takže zrcadlovky mají pořád ještě výkonnější systém automatického ostření než kompakty včetně těch špičkových. Principiálně neohrabané vratné zrcátko je velká technologická zátěž. Sony ji obchází systémem polopropustného zrcátka ve svých SLT modelech, bohužel polopropustné zrcátko spotřebuje 30% světelné energie a tím pádem roste obrazový šum. SLT modely tedy mají AF na bázi fázového posunu, tudíž jsou rychlé, ovšem obraz v hledáčku je elektronický, poznamenaný výše uvedenými výhradami.

Intimita pohledu
Pohled do hledáčku pokládám za zásadně důležitý prvek. Pouze pohled do hledáčku zrcadlovky mě izoluje od vedlejších rušivých vlivů a mám pocit jakéhosi souznění s obrazem. Ten pohled je rzné kvality. Levnější zrcadlovky jsou vybaveny systémem tří zrcátek, vyšší třída zrcadlovek má pětiboký hranol v hledáčkovém systému. Je však třeba myslet i na kvalitu matnice a velikost jak matnice, tak hledáčkového systému. Je velký rozdíl mezi „malými“ zrcadlovkami formátu APS-C a příbuzných a „full frame“ zrcadlovkou formátu 24x36 mm. Velikost obrazu v takovém hledáčku je velký argument pro full frame a proto si myslím, že chystaná „levná full frame“ zrcadlovka Nikonu bude mít veliký úspěch. Přechod z full frame na APS-C je tak trochu vizuální šok. Ostření „a matnici“ je u malých formátů iluzí (ostatně, velmi problematické je i na elektronických hledáčcích, třebaže lze obraz elektronicky zvětšit – zase tu chybí to psychofyziologické souznění).

Displej versus hledáček
Při práci s kompaktem takřka bezvýhradně používáme jen LCD na zadní stěně. To je to focení „s nataženýma rukama“, které před patnácti, dvaceti lety vypadalo komicky a dnes je normální. Pro živouo kontaktní otografii je zcela vyhovující. Nicméně opakuji, a je to můj osobní názor, chybí mi tu ta intimita. S brazem potřebuji být sá. Chci, aby mi mluvil do hlavy a když na něj čučím na dsipleji foťáku v natažených rukách, nemám k němu takový vztah.

Souhrn
K této úvaze mě přiměl článek na www.43rumors.com/, kde byla fotka klasického kompaktu Olympus 35 RC. Měl nádherný optický hledáček... a pevné sklo 42 mm ohnisko. Myslím si_ hledáček ano, je třeba intimního pohledu či vhledu do obrazu. Hledáčky jsou silná stránka zrcadlovek. A kvalitní kompakty? Ty budou potřebovat kvalitní EVF nebo hybrid.