Tento týden jsem otevřel téma ostrosti a v té souvislosti mě upozornil čtenář pan M.L. na ostřicí matnici KatzEye. Jak to funguje a je to novinka? Jde o matnici, která má uprostřed horizontálně dělenou čočku, tedy ostřicí klín. Předpokládá to ruční zaostřování. Jak matnice vypadá je patrno z obrázku:

 


Namíříme nejlépe na nějakou svislou linii a otáčíme zaostřovacím prstencem tak, aby linie probíhala nepřerušeně. Tady jsem si to nasimuloval - tohle je stav před zaostřením:

 


No a takhle to vypadá, když je obraz ostrý.

 


Je to vidět na videu:

Co k tomu dodat? Je to novinka nová jako Metuzalém, měl jsem to už v šedesátých létech ve své zrcadlovce Praktina. Nadšený jsem tím nebyl, fungovalo to jen při dobrém světle a samozřejmě na svislých liniích – kmen stromu, roh domu a podobně. V horším světle ten klín zčernal. Navíc, naše DSLR mají převážně APS-C formát čipu a samozřejmě i matnice, takže tam by to bylo ještě hůř vidět. V kombinaci s autofokusem to dává ještě menší smysl, protože fakticky jde o fázový posun a AF zrcadlovky pracují na principu fázového posunu, takže dělají totéž, jenže to dělají rychleji. Navíc je tu omezení svislých linií, proto lepší fotoaparáty dnes mají křížové zaostřovací body. A argument snad nejzávažnější: kdyby to bylo výhodné, byly by tím osazeny zrcadlovky už z továrny. No a pokud by někdo chtěl mocí mermo experimentovat, musel by samozřejmě zvolit správnou matnici například na stránce KatzEye a pak podstoupit proceduru, která není zcela triviální:

Jsou ale jiná řešení, například mikroprisma, což je úprava středové oblasti, která zvýrazní rozostření a moment ostrosti je tam pak výrazněji vidět. Názorně to předvádí toto video:

Nicméně zcela souhlasím s Romanem Pihanem, který ve svém Fotoromanu píše:
Vzhledem ale k pokročilým technologiím automatického ostření (Autofocus, AF) není nutnost měnit matnici tak vysoká, jak bývalo v dřívějších dobách.