Sony Carl Zeiss DT 16-80 mm f 3,5-4,5 Vario-Sonnar T, tak se jmenuje tento objektiv plným jménem. Jde o objektiv určený jen pro digitální zrcadlovky s menším čipem (formát cca 16x24 mm), nikoli pro kinofilmové přístroje (to naznačuje zkratka DT). Písmeno T na konci značí, že jde o objektiv se speciální antireflexní vrstvou. Ekvivalent ohniskové vzdálenosti je 24 - 120 mm, tedy hodně do široka posazený zoom. Jeho rozsah clon je 3.5-22/4.5-29. Jeho úhel záběru je 83 až 200, ostří od 35 cm. Velikost filtru 62 mm, rozměry d/š jsou 83 - 72 mm, váží 440 g. Je složen ze 14 členů v 10 skupinách.

Objektiv má dva ovládací kropužky kryté jemně vroubkovanou gumou (někteří recenzenti z řad uživatelů si stěžují, že po delším užívání se jemné vroubkování zanáší špínou). Kroužek bližší tělu ovládá zoom - přezoomování vyžaduje pohyb cca 900, jde příjemně ztuha a plynule - zoom se "nevyklepává", ani když kameru nosíme na rameni. Zoom nemá zámek. Ostřicí kroužek je u obruby objektivu. Ostření je vnitřní, tedy přední část se nepohybuje, avšak při ostření se pohybuje onen ostřicí kroužek. Prokontrolu máme na objektivu stupnici vzdáleností, je krytá organickým sklem. V režimu autofokusu je ostření blokované, uvolní se po přepnutí na ruční ostření. Reaguje také na funkci DMF přístroje Sony Alfa 700 (direct manual focus), kdy při nastavení A po namáčknutí spouště přístroj automaticky zaostří, ale pak lze ručně doostřovat. V tomto případě spojka ostření odblokuje a doostření umožní.
Diskutabilní je samozřejmě světelnost. No, při ohnisku 16 mm je to o půl clony nad F2.8, která by u většiny z nás vyvolala "cheeeez", to zaprvé, a zadruhé, ekvivalent 24 mm mi připadá větší výhra, než abych F2.8 pokládal za něco, bez čeho nemohu žít. Při snímání bílé obrazovky s kompenzací -3 se projevuje úbytek jasu v rozích. Zhorší se to při použití filtru při 16 mm, při 80 mm jsou výsledky stejné. To je ovšem extrémní zkouška, v běžné praxi se žádná vinětace neprojevila.
K objektivu se dodává sluneční clona, nasazuje se bajonetovým způsobem. Drží pevně, nemá tendenci k vysmeknutí.

Kresba
Kresba je podivuhodně vyrovnaná. Graf vlevo ukazuje průběh kresby, vyplývá z něho , že mezi clonami F4 a F8 kresba lehce stoupá, klesá mezi F11 a F16 a ne moc dobrá je při F22, to vše při ohnisku f=16 mm.
Při ohnisku f=80 je kresba slabší při plné světelnosti a při F22, při ostatních clonách je vyrovnaná. Podotýkám ještě, že grafické zobrazení propadu je dramatičtější než skutečnost!

Vlevo f=16, vpravo f=80

Shrnutí
Sony Carl Zeiss DT 16-80 mm f 3,5-4,5 Vario-Sonnar T je špičkový objektiv, ideální "záklaďák", kterýž mohu doporučit bez výhradně. Dodává se někdy v kitu spolu s tělem, myslím, že stjí za to popátrat a poohlédnout se po tomto řešení.

Ukázky

Snímky při clonách: 3.5 a 4 (první řada), 5.6 a 8 (druhá řada), 16 a 22 (3.řada)

Bylo zajímavé srovnat setový objektiv s tímto Zeissem. Na ukázce je Zeiss vlevo, setový objektiv vpravo. Rozdíl v kresbě není markantní.

Další ukázky:

Slunce v záběru - na snímku je jediný reflex, červená skvrna úhlopříčně na druhé straně obrazu.

Hyperfokální vzdálenost:
k maximálnímu proostření je užito clony F22 a je zaostřeno ručně cca na vzdálenost 1,5 m.

Ukázka soudkového zkreslení - je minimální, třebaže přísně pravoúhlý motiv vyplňuje celou plochu obrazu.

Na posledních dvou ukázkách jsou záběry pořízené při nejdelším ohnisku 80 mm.