Špičkový, vysoce světelný objektiv s pevným ohniskem, ultrazvukovým motorem a stabilizací je určen jak DX zrcadlovkám, tak kinofilmu a plnému formátu. V tomto ohnisku existuje ještě objektiv se světelností F2.0 s proměnnou neostrostí, s ním si nepleťme tento objektiv. Ten je koncipován jako portrétní a makro objektiv a nabízí uživateli optickou stabilizaci (VR = vibration reduction).
Jde o VR druhé generace (VR II) a výrobce slibuje, že tento systém udrží až o 4 stupně delší časy (takže na př. místo 1/250 sec lze použít 1/15 sec, aniž by se obrázek rozhýbal). Spolupracuje se všemi novými modely Nikonů, ze starších s modely F6, F5, F100, N80, N75, N65, D100, D1 a D2. Jelikož je to objektiv typu G, se staršími modely analogových přístrojů spolupracuje jen v režimu Program a priorita času. Jeho ohnisko lze prodloužit telekonvertory typu TC-14E II, TC-20E II a TC-17E II.
Obsahuje 14 čoček ve 12 skupinách, má i čočky z ED skla minimalizujícího chromatickou vadu. Má nanokrystalickou antireflexní vrstvu, která značně omezuje nežádoucí odraz světelných paprsků. Ostření je vnitřní a hlavně - je možno ručně doostřovat, případně pohodlně přepínat z automatického na ruční ostření, což pomáhá při práci v makrorežimu. Clona je devítilamelová. Rozsah clon je F2.8 až F32.

Průměr závitu je 62 mm. Dlouhý je 116 mm, široký 83 mm, váží 720 g.

Úhel záběru na DX zrcadlovce je 150 , na full frame a kinofilmové SLR je to 230.

Jak se s ním pracuje
Objektiv nás už na první pohled zaujme neobvyklou stavbou. Je hodně těžký a robustní a průměr těla značně přesahuje průměr vstupní čočky. Celou jeho přední část zaujímá prstenec pro ruční ostření. Možnost doostřování patří k velkým přednostem: jakmile držíme namáčknutou spoušť, obraz lze pohodlně doostřit. To se ocení především v makrorežimu, kde autofokus nemusí ostřit přesně na ten bod, který potřebujeme a právě díky minimální hloubce ostrosti si obraz zaostříme podle potřeby.

Obrazová kvalita je vynikající. Z grafu vyplývá, že vrcholí a cloě F5.6, nicméně v praxi odstup mezi kvalitou na plnou světelnost a tímto maximem není velký, takže s objektivem lze úspěšně pracovat i v plné světelnosti. Kontrolní obrazec ve srovnání na čtyřech clonových stupních je zde. Na ukázce dole je totéž, ale na reálné plošné předloze (na kliknutí uvidíte 1:1):

Objektiv si vedl výborně i ve spolupráci s full frame zrcadlovkou Nikon D3. Ostřil i do krajů a to i při plné světelnosti (viz ukázky dole).

Optická stabilzace je vždycky diskutabilní záležitost. Záleží na tom, co kdo udrží z ruky. Při použití na DX DSLR (s malým čipem) potřebujeme aspoň 1/250, abychom měli rozumnou záruku ostré kresby. Tento čas prodloužit s reálnou šancí na úspěch na 1/30, natož 1/15 z ruky pokládám za nerealistické a v mých snímcích se takto silný efekt neprojevil. Nicméně srovnání "s" a "bez" bylo přesvědčivé - následující ukázka je srovnání vlevo bez stabilizace, vpravo se stabilizací při rychlosti závěrky 1/13 sec, pořízeno full frame Nikonem D3, výřez 1:1:

Makrorežim je další silná stránka tohoto objektivu a lze jím pořídit záběry 1:1. Nutno se zmínit i o antireflexní vrstvě, které úspěšné zvládá i slunce v záběru.

Shrnutí:
Nemohu než opakovat, že je to špičkový, vysoce světelný objektiv s pevným ohniskem, ultrazvukovým motorem a stabilizací je určen jak DX zrcadlovkám, tak kinofilmu a plnému formátu. Cenou blížící se 25 tisícům (leden 2008) samozřejmě patří do vyšší cenové kategorie. Jeho kvality ale ceně odpovídají, takže poměr cena / výkon je velmi dobrý. Doposud zde zkoušené objektivy podobného ohniska kresebně zdaleka nedosahovaly výkonu tohoto skla.

Ukázky:
1 až 3 běžné světlo, 4 protisvětlo (a všimněte si rozostřených bodů - dokonalý kruhový bokeh díky devítilamelové cloně). Snímky 1 až 9 byly pořízeny Nikonem D200, snímky 10 až 12 Nikonem D3.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12