Písmeno L v názvu objektivu naznačuje, že jde o objektiv vysoké kvalitativní třídy. Je určen jak pro kinofilmové zrcadlovky, tak pro DSLR s čipem velikosti APS-C. Mohli jsme ho krátce vyzkoušet.

Vyrábí se v provedení se stabilizací, pak má v názvu ještě zkratku IS, já měl krátce k disposici ten bez stabilizace. Písmeno L je známka profesionální třídy, tedy maximální kvality jak co se týká optických vlastností, tak pokud jde o mechanickou solidnost. Zájemce, kteří si potrpí i na vnějškové znaky, jistě potěší šedivá barva, i ta patří k "profi looku".


Přestože je to tak důkladné sklo, váží poměrně málo, jen 705 g. Jeho o stupeň světelnější bratříček Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM je podstatně větší a těžší. Skromná je i jeho délka 172 mm při šířce 76 mm. Průměr filtru je 67 mm, což není zcela běžná míra filtru. Obsahuje 20 optických členů v 15 skupinách, světelnost má F4, největší clonu F32. Ostří od 140 cm. Jeho cena je kolem 20 tisíc Kč (únor 2008). I tyhle v podstatě skromné míry patří k dobrým vlastnostem objektivu - kdo by se chtěl tahat se zbytečně velkou zátěží! K přístroji lze přikoupit stativový prstenec, avšak objektiv není zas tak moc těžký, aby to bylo nutné.

Objektiv má vnitřní ostření, což je u "elkové" řady samozřejmostí a též je samozřejmé, že při ostření se přední část neotáčí, takže polarizační filtr nedělá žádné problémy. Změnu ohniska provádíme širokým prstencem blíže k tělu přístroje, také zoomování se projevuje přesunem čoček uvnitř těla objektivu, ostříme druhým prstencem vzdálenějším od těla. Hodnotu vzdálenosti lze odečítat na stupnici schované pod průhledným krytem. Ostření je velmi rychlé tiché a přesné, stará se o ně prstencový USM motor. Ten umožňuje ruční doostřování FTM (Full Time Manual). To je u delších skel velmi důležitá vlastnost, protože při malé hloubce ostrosti hodně záleží na přesném položení roviny zaostření a ne vždy je snadné na žádané místo posadit zaostřovací bod.

Srovnání diagramů při clonách F4 / 5.6 / 8.0 / 11 při ohnisku 70 mm (nahoře) a 200 mm (dole) ukazuje, že kresba je při všech clonách prakticky stejná. Objektiv kreslí výborně až do rohů a nemá žádné sklony k vinětaci.

Samozřejmě že se objektiv chová jinak, pokud je nasazen na kinofilmové, respektive full size digitální zrcadlovce, pak jeho rozsah je skutečně střední ohnisko, přisuzované obvykle pro portrétní fotografii. Na DSLR s malým čipem musíme násobit ohnisko faktorem 1,6x, takže vychází 112 mm až 320 mm.

 
 
Maximální přiblížení, jehož je objektiv schopen.


Ohnisko lze prodloužit telekonvertorem, obzvlášť lze doporučit telekonvertor 1,4x, pak nejdelší ohnisko vchází 448 mm. To už je velmi slušný teleobjektiv. Samozřejmě, že určitým omezujícím faktorem je světelnost F4.0, která při použití konvertoru klesne na F5.6. Třebaže je to světelnost průběžná, tedy nemění se spolu se změnou ohniska, jak je to běžné u méně náročných objektivů, je to relativně malá světelnost. Ohnisko by tedy bylo velmi vhodné pro halovou sportovní fotografii, avšak světelnost je přece jen pro tento účel malá. Užitečnější bude tento objektiv při krajinářské fotografii. Jako krajinářské obvykle označujeme objektivy s kratším ohniskem a širším úhlem záběru. Ovšem ke krajinářské fotografii jsou vhodná i delší ohniska, která stlačují perspektivu a uvádějí tak do souvislostí objekty, které ve skutečnosti jsou si vzájemně vzdálené. Právě k takové práci je tento objektiv ideální.

Rozsah zoomu je o něco méně než 1:3.

Shrnutí
Canon EF 70-200 mm f/4,0 L USM je špičkový objektiv vysoké užitné hodnoty. Jeho limitem použitelnosti je samozřejmě světelnost F4.0, která ho handicapuje pro halovou sportovní fotografii, pro niž by byl svým rozsahem ohniska ideální. Analogický objektiv se světelností F2.8 ovšem stojí o 15 tisíc víc. Pro portrétní, krajinářskou i žánrovou pouliční fotografii je velmi vhodný a jeho cena/výkon v řádu 20 tisíc korun (únor 2008) je s ohledem na kvalitu obrazu velmi výhodná.