Včera jsem tu psal o převodu z RAW souboru s ohledem na využití maximálního dynamického rozsahu fotoaparátu. Prezentoval jsem to na editoru Zoner. Ten si dobře rozumí s Canony, pro rawy jiných značek potřebujete DNG konverzi a to trochu komplikuje situaci. Jsou ale mnohé jiné konverze. Ukažme si dvě z nich, ACDSee PRO 6 a klasický Camera Raw od Adobe.

ACDSee Pro 6
Nejdřív upozorním , že varianta Pro je něco zcela jiného než běžné ACDSee, což je obdoba Zoneru, tedy manažer s editačním modulem. ACDSee Pro je hlavně editor (třebaže manažera taky obsahuje) a v lecčem připomíná Lightroom, až na to, že nás neznásilňuje importem. Už je ve verzi 6 a jeho zacházení s jasy je naprosto suprové, psal jsem o tom třeba zde . To se týkalo JPEG obrázku, dnes se zaměříme na RAW.

Toto je pracovní plocha editoru, respektive vyvíječe (konvertoru). Oddíl General řeší základní nastavení fotky.


Highlight enhancement řeší přepaly, fill light projasňuje stíny. Funguje to skvěle.


Saturation a Vibrance se týká sytosti a Clarity zřetelnosti. K základnímu nastavení vám může tento oddíl postačit.
To pravé ořechové ale dává oddíl Lighting. Zde jsou táhla jasů a stínů a podle toho, jak je nastavíme, se obraz chová.


Je to něco jako ekvalizér jasů – ACDSee Pro má něco podobného i pro barvy. S pomocí tohoto nástroje máme obrovskou kontrolu nad rozsahem jasů.


Samozřejmě, že vyrovnáním stínů a jasů dojdeme k plochému obrázku. Pak rádi sáhneme po křivkách, tentokrát potáhnu vlevo trochu dolů a bodem vpravo zvýším kontrast potažením trochu doleva. Výsledek je pak takový, určitý clipping tam zbyl jak vlevo. tak vpravo: červný je prostor pod nádobou a zůstaly i některé lesky:


Adobe Ramera RAW
V poslední době si myslím, že Adobe žije někde v Clooudu a zabývá se nesmysly typu „content aware“, ale moje starost to není, držím se staré dobré CS6 z dob adobí příčetnosti. Camera RAW je pořád ještě použitelný, velmi jednoduchý:


Zde jsem vyrovnal světla a stíny potažením světel na -100 a stínů na +100 a v křivkách obrázek doladil. Takto se s hlubokými stíny vyrovnaly zde zkoumané tři editory:


Tak dopadly v jasech, v podstatě je to stejný výsledek. S doostřením, šumem atd. jsem nic nedělal.


Dávám přednost ACDSee, ten jasový (a barvový) ekvalizér je unikátní nástroj, velmi zdařilý. Mimochodem, pravidelně doplňuje knihovnu podporovaných fotoaparátů s RAW formátem.

Všechny tyto konvertory samozřejmě umožňují i dávkové zpracování většího množství RAW snímků. Technicky je to v pořádku, myslím ale, že je to proti smyslu RAW fotografování: vyberu a uvážlivě zvolím jeden snímek a ten pak pečlivě a dlouho a s rozmyslem zpracuji.

Ostatní zahodím.
:-)