Tak dlouho museli canonisté závidět nikonistům jejich 14-24/2.8, až mají k disposici také full frame superširočinu. Pravda, za nemalý peníz. Těší mě, že mohu nabídnout takovou lahůdku jako první recenzi roku 2016.


Jde o objektiv s extrémně širokým úhlem záběru 126 až 84 stupňů, přirozeně na plnoformátové zrcadlovce, pro APS-C by akvizice takového objektivu za 82 tisíc (cashback až 8 tisíc, leden 2016) měla malý smysl. Tam by měl ekvivalent cca 18-38 mm. Objektiv patří do profi L řady, tudíž je utěsněný a vyrobený s nejvyšší péčí. Má 16 členů v 11 skupinách, z toho čtyři asférické, jeden s ultranízkým rozptylem a jeden s nízkým rozptylem pro odstranění chromatické vady. Ostření zajišťuje prstencový USM motor, ostření je samozřejmě vnitřní. I při zapnutém autofokusu lze doostřovat ručně. Všechny členy jsou opatřeny antireflexními vrstvami poslední generace, fluorinové vrstvy jsou na čelním a zadním členu a minimalizují zašpinění. Clona je devítilamelová.

Objektiv je nápadný svou vypouklou přední čočkou, chráněnou integrální sluneční clonou. Na zadní části mí tedy slot pro vkládání želatinových filtrů.
Je to opravdu velký chlapec, měří 109 x 132 mm a váží 1,2 kg.

Jak se s ním fotí
Má dva prstence, bližším k tělu se zoomuje, vzdálenějším se ostří – v okénku lze odečítat vzdálenost od 28 cm do nekonečna. Na levém boku je přepínač automatického a ručního ostření, jiné ovládací prvky zde nejsou, objektiv nemá stabilizaci (ještě aby jo...). Přechod zoomu z jedné krajnosti k druhé vyžaduje otočení o 80 stupňů, jde hladce, ale překvapivě hlučně. Samo ostření je velmi rychlé a prakticky bezhlučné. Vinětace je dosti patrná – na tomto zmenšeném obrázku pořízeném na 11 mm při plné světelnosti, nicméně to zmenšení z 24megového obrázku zvýší strmost. Na plném obrázku je podstatně méně zbadatelná.


Objektiv vyniká prakticky bezvýznamnou soudkovou vadou. To je při úhlu záběru 126 stupňů skoro proti přírodním zákonům – na ukázce je přece střed domu podstatně dál ode mne než krajní partie – přesto je dosaženo takřka ideální linearity. Ještě podotknu, že to prase na zemi není zabíjačka, je to plyšák našich pejsků.


Právě tak udivující je rezistence proti dopadajícímu světlu – zde je ukázka slunce v záběru a nikde nenajdeme nejmenší reflex.


Ani s aberací si netřeba dělat vrásky – navíc všechny ukázky jsou z neupravovaného JPG obrázku.


No a zde je ukázka, jak ta šíře vypadá v praxi. Jistě jste někdy jeli výtahem... takhle jsem se v něm vyfotil s oběma pejsky.


Ano, je to extrémně širokoúhlý objektiv. Je určen pro vysloveně speciální účely a uplatní se především v interiérech, jak si ukážeme na referenčních snímcích.

Každého bude zajímat kresba. Ta je zcela vyrovnaná od plné světelnosti až po F11, při F16 nepatrně vadne a při F22 je hodně měkká.


Stejný jev zpozorujeme při ohnisku 24 mm.


S kvalitou netřeba si dělat starosti. Otázkou spíš je použití. S tímto objektivem musíme k objektu jít hodně blízko a pak počítat se silnou sbíhavostí svislic. Může to vést k efektu, který někdo může brát jako zajímavý (ukázka č. 1). Nicméně fotit budovy je poněkud problematické (ukázka 2.). Víc se mi líbilo v garáži (č. 3), i když, přiznejme si, fotka dává nereálnou představu o jejích rozměrech. Totéž platí o podhledu domu v Břežanech (č.4). Zajímavě se chová v členitých prostorech (č.5, převedeno z RAW). Členitý je i můj ateliér (č.6). Velmi dobře se uplatní v obchodních prostorách, zde je prodejna zakázkové výroby nábytku z masivu Jacques v Břežanech (č.7). No a toto je v podstatě ukázka rozsahu zoomu – 11 a 24 mm (č.8 a 9). Když interiéry, tak chrám: zde pohled do kostela sv. Markéty ve Zvoli ( č10). Když ale není v popředí něco markantního, prostor vypadá hodně prázdně, s tím je třeba počítat, právě tak jako s kácením svislic. Ale i detail se v takovém kostele najde (č. 11). Kolega Richard Horák (viz jeho fotky) mě vzal do kostela Všech svatých ve Slivenci. Opět ukázka zoomu (12 a 13) a celkového pohledu. Zde je kácení minimalizováno, protože jsem fotil ze schodů vedoucích na kůr. Z toho plyne poučení - je dobré si vzít do prostoru štafle – pokud by se podařilo chytnout osu prostoru, pak dokonalá stavba objektivu eliminuje kácení svislic (14). Na kůru jsem si vychutnal složitost prostoru, opět za cenu kácení svislic (15). No a skončili jsme s Richardem ve výtečné restauraci Čertův mlýn – zde závěrečná ukázka zobrazení prostoru, tentokrát nikoli sakrálního (16.).

Shrnutí
Canon 11-24/4.0/4.0L USM je zcela objektiv mimořádný ve všech směrech: dokonalostí provedení a výkonu, v tom je v kategorii state of art, bez nejmenších pohyb. Je určen pro plnoformátové zrcadlovky Canon, pro APS-C nemá velký smysl. Má úhel záběru blízký rybímu oku bez rušivého zkreslení. Je třeba ale počítat s tím, že extrémně zvýrazní prostor. Uplatní se spíše v interiéru než plenéru, výborně se hodí pro provozní interiéry, jako jsou obchody a jiné provozovny. Je drahý, ale nepostavili ho na hraní, nýbrž jako pracovní nástroj. K práci poslouží skvěle.

Ukázky:

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Canon 11-24/4.0 ?