Je to představitel nového trendu: velký čip, nevýměnný vysoce kvalitní objektiv krátkého až středního ohniska za cenu slušné zrcadlovky. Je zamýšlen jako doplněk DSLR pro lidi, kteří chtějí malý, nenápadný a pohotový fotoaparát. Takto je tento přístroj zamýšlen a přišel už v druhé generaci.

Jaký je a komu je určen
Základem je velký půldruhapalcový čip (18.7 x 14 mm ) , což je větší plocha než čip MFT Micro Four Thirds (17,3 x 13 mm). Čip je CMOS , podporuje ho procesor Digic 6. Rozsah ISO je 100 až 12800, fotí v JPEG anebo 14bitovém RAW. Objektiv má 5x zoom 24-120 se světelností F2.0 – 3.9. Ostří od 5 cm, jeho autofokus má 31 bodů. Dotykový vyklápěcí displej je třípalcový s jednomegovým rozlišením. Lze k němu připojit elektronický hledáček, optický nemá. Synchronizační rychlost vestavěného blesku je 1/4000 sec (!!!), série je 5 fps. Video je full HD 1920 MPEG-4 nebo H.264. Nemá vstup pro mikrofon, zato má vestavěnou wifinu včetně NFC funkce (přímé propojení; technicky zaostalé systémy jako je iPhone ji bohužel nepodporují). Akumulátor je NB-12L, měl by vydržet 240 fotek, o důvod víc pro přikoupení batery packu nebo aspoň rezervního aku. Přístroj je dost těžký – 553 g a velký (116 x 74 x 66 mm ).

Přístroj padne dobře do ruky, prsty mají na přední straně dobrou oporu a palec se vzadu opře o gumový výstupek. Mohutný objektiv má dva prstence, slouží k ostření a také jako roller – tento ovládací prvek zde není. Objektiv je krytý roletkami, nepotřebuje tudíž krytku. Lze dokoupit adaptér pro sluneční clonu a adaptér pro filtr.


Poslání jsem uvedl v úvodním odstavci. Je třeba vycházet z vysoké kvality objektivu. Vezměme-li v úvahu velikost čipu a že rozsah objektivu je ekv. 24 – 120 mm při světelnosti F2.0 až 3,9, následuje otázka pro chytrou hlavičku: kolik by stál objektiv s podobnými parametry pro APS-C přístroj (o FF nemluvě)? Odpověď není, protože objektivy s takovými parametry se nedělají. U Canonu je nejblíž 24-105/40 (nemá moc slavný výkon), za 23 tisíc, což je i cena tohoto fotoaparátu. Výtečný 24-70/2.8 stojí skoro šedesát, Nikon nabízí dokonce taky 24-120, ale na cloně 4.0 - a za 30 tisíc. Atd. Berme tedy tento přístroj jako perfektní objektiv bez srovnání s objektivy v nabídce DSLR, za cenu slušného výměnného zoomu, ovšem s parametry, které na trhu optiky pro zrcadlovky nejsou.

Ovládání a menu
Přístroj se zapíná zapuštěným tlačítkem na horní stěně. Kolem spouště je prstenec s ovládáním pro zoom, vedle spínače je tlačítko pro přehrávání obrázků. Na rohu je pak tradiční kruhový volič: zóna P-Tv-Av-M, tedy programová automatika, priorita clony a času a plný manuál, dále pak dvě pozice na uživatelské nastavení, pak je tam režim, kdy se při focení vytváří video. Netradiční je i volba režimu, kdy se vytvoří šest efektových snímků a z nich pak vyvolíte ten nejefektnější. Scénické režimy a HDR, to jsou jasné volby. Už toto rozvržení naznačuje, že výrobce míří i na segment ne zcela zasvěcených uživatelů, kteří si rádi hrají.


Na zadní stěně je tradiční ovládání: pod horní hranou spoušť videa, pak volitelné S tlačítko, nad čtyřcestným voličem je tlačítko pro ruční ostření a pro volbu zaostřovacího bodu, pod ním je ovládání displeje a vstup do menu.


Čtyřcestný volič má kolem sebe roller a má dedikované čtyři směry – nahoru je to kompenzace expozice, vpravo blesk, dole ISO a vlevo makro. Smysl toho makra moc nechápu, protože AF ostří od 5 cm a makro taky... Ovládací prvky tu jsou tři: užší (vzdálenější od těla) prstenec a širší prstenec (blíž tělu) objektivu a roller kolem čtyřcestného voliče. Doporučuji jít do menu a jako předposlední položka je přiřazení funkce. Zde jsem eliminoval funkčnost tenčího kroužku, rolleru dozadu dal funkci korekce expozice a tlustšímu kroužku nechal clonu v prioritě clony a čas v prioritě času a jedno i druhé při plném manuálu. Lze definovat i volitelné S tlačítko, tam jsem si dal sériové focení. Velmi je chvályhodné, že lze funkcí osadit i spoušť videa. To nebývá časté a kdo netočí video, má o kolečko, pardon, o tlačítko víc.


Stiskem středového tlačítka se dostaneme do funkčního menu. To je poměrně bohatě obsazené – i to lze definovat ve velkém menu. Takže, třebaže je ve výchozím továrním nastavení ovládání dosti divoké, lze ho pomocí menu zkrotit.

Jak se s ním fotilo
Rozpaky nad ovládáním jsem už dal najevo, nicméně musím připustit, že z části plynou z toho, že je jiné než bývají na fotoaparátech. Je to něco jako když Citroeny zavedly místo šaltpáky držadlo od deštníku. Nicméně určité objektivní výhrady bych přece jen měl.

Přístroj má vestavěný blesk a to je dobře, i vysoce postavený kompakt s aktivními sáňkami má být bleskem vybavený. Tenhle dokonce má hi-speed synchro, tedy můžete fotit v protisvětle za sluníčka – do 1/4000 sec a to je super. Funguje bezchybně, jen je škoda, že neumí řídit jiné blesky v podřízeném režimu. Takto vychytaný kompakt by to měl zvládat. Je trochu matoucí, že při nastavení Tv zmizí volba blesku do pomalého času, je zde jen „blesk“, tedy jakoby automat, ale ve skutečnosti blesk plně respektuje nastavenou dobu osvitu – jako v režimu slow flash. Reguluje se ve velkém menu, ne ve funkčním menu.

Vše se děje skrze displej. Ten je výklopný, lze ho zvrátit o 180 stupňů, vhodné pro fotek sama sebe, eventuálně pro video, když chcete oslovit národ. Lze fotit i dotykem, velmi dobrá věc, bohužel ještě ne samozřejmá!

Přístroj má vestavěný ND filtr, v praxi tedy klesne citlivost o 3EV. Věnoval jsem tomu extra článek, závěr: je dobře fotit s ND filtrem na manuální režim M, pak máme vše pod kontrolou, v jiných režimech přístroj trochu čaruje s tím, o čem nás bude na displeji informovat (jako třeba jaká je expoziční doba) a co zamlčí.

WB je zde bezproblémová, to už se ani netestuje. ISO je zde velmi kultivovaně pojednané - přinejmenším na úrovni APS-C zdcadlovek, takže se netřeba bát 1600, ale i 3200 ISO:


Četl jsem, že v RAW je hodně zašuměný. Což je svatá pravda, když ho otevřete v Camera Raw, asi se zhrozíte:


Jenže od toho je to konverze, abychom fotku šumu zbavili a pak je výsledek, myslím, na 6400 ISO víc než slušný - zároveň je to i ukázka nastavení bílé: foceno při žárovkovém světle, bez úpravy WB. Podotknu ještě, že  zaostřeno je na autíčko a ne na knihy vzadu, při cloně F2.5.


Kvalita objektivu
Myslím, že je třeba tuto položku hodnotit zvlášť. Vnímám ten přístroj jako mimořádně kvalitní sklo obestavěné foťákem, přičemž platí zásada, že fotku maluje objektiv. Nuže, soudková vada tu není žádná:


O takovéto vinětaci v nejširším záběru při cloně F2.0 se může jiný sklům jen zdát:


Protisvětlo nedělá žádné rušivé reflexy, kolečka a fleky, zde je zapadající slunce skoro v záběru:


Toto je nelítostný záběr, protisvětlo, přeexponované... a chromatická vada veškerá žádná.


Pokud jde o kresbu, ta je ultimativní. Od plné světelnosti je vrcholná, nejvyšší clona F16 je trošku zvadlá. Platí to jak pro ekvivalent 24 mm:


… tak pro ekvivalent 120 mm:


Kdo tedy hledal opravdu dobrou kresbu, pak zde našel.

Shrnutí
Kresba je bez debaty a myslím, že to je asi ta nejdůležitější vlastnost. Na fotky spíše statické povahy je to výborný přístroj – perfektní objektiv obestavěný fotoaparátem s dobrým obrazovým výkonem. Přístroj je poněkud pomalý a v důsledku netradičního ovládání je pomalý. Pro pudovou pouliční fotografii se nehodí. Je to spíš krajinář než divoch určený do akce. Ale tu krajinu maluje skvěle. Nevýměnnosti objektivu netřeba litovat. Kompakty – i ty systémové – moc nejsou stavěné na dlouhá ohniska, takže těch ekv. 120 mm je víc než dostatečně dlouhé sklo.

 

Ukázky:

1 - 2 rozsah zoomu, 14 přisvětleno bleskem, 16 protisvětlo.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16


Zjistěte aktuální cenu, dostupnost a také podrobné parametry digitálního fotoaparátu Canon G1X Mark II.