Sešly se mi dva špičkové přístroje, Canon G1X Mk II a Sony Alpha A6000. Oba nabízejí funkce ovlivňující dynamický rozsah. Zajímalo mě, jak na to jdou a s jakým výsledkem.

Nejdříve stručně něco o dynamickém rozsahu. Je to schopnost vykreslit detaily jak ve stinných, tak ve vysoce jasných partiích obrázku. Levné kompakty mají malý dynamický rozsah a tudíž mají sklon k přepalům (světlá místa se spojí do bílých ploch) a stíny se slévají do černých ploch. Na ukázce vidíte příklad malého dynamického rozsahu fotoaparátu, který nezvládl rozdíly tmavých a světlých partií, přepaly a slité stíny jsou barevně zvýrazněny v prohlížeči Zoneru.


Tyrkysové plochy označují slité stíny, žluté plochy vypálené jasy; červeně jsou označena místa, kde došlo k přepalu jen v červeném kanálu. Dynamický rozsah fotoaparátu závisí na mnoha faktorech, na fyzické velikosti fotodiod a samozřejmě na výpočetní schopnosti procesoru. Lepší fotoaparáty nabízejí funkce na ovlivnění dynamického rozsahu a právě jimi se tu chci zabývat ve dvou konkrétních případech. S odstupem času zkouším tyhle vymoženosti, abych zjistil, k čemu jsou. S výsledkem vás seznámím v tomto článku, jak to vypadá v půli roku 2014.

Canon G1X Mk II
Tento přístroj nabízí dvě funkce ovlivňující rozsah jasů, jednak korekci DR s volbami OFF (vypnuto), auto, 200% a 400%.


Počíná si podobně jako přístroje Fujifilm s regulací dynamického rozsahu. Při 200% navýší ISO na 200 a při 400% na 400. Předmětný snímek je tento, bez jakéhokoli nastavení, bez korekce expozice. Prostě – namířeno a cvak.


Následovala laborace s nastavením. Takže na ukázkách se 100% zvětšením je vypnuto, automat (horní řada) a 200 a 400 procent ve spodní řadě. Zde jsou stíny:


A zde jsou jasy:


Rozdíl vcelku nulový. Takže závěr – pokud chci s rozsahem jasů a stínů něco udělat, musím fotit v RAW a v konvertoru, zde v Adobe Camera Raw, stíny a jasy srovnat:


Sony A6000
Ve funkčním menu tuto vlastnost nemá, ale je třeba ji najít ve velkém menu, ve fotomenu (ikonka foťáček), obrazovka 4 (lze to ale nastavit na některou volitelnou klávesu):


Pak se nabídne volba z pěti stupňů vyrovnání jasů:


To je moc hezké, takže to vyzkoušejme. Nejdříve stíny:


Pak jasy:


Výsledek zhruba stejný jako v případě Canonu, rozdíly jsou minimální. A RAW? Ten pomůže:


Závěrem zase konverze z RAW – jen ta přinese uspokojivé výsledky.


Tady máte ke stažení kontrolní snímky z Canonu, v původní velikosti, od 1 do 4 nastavení vypnuto / automat / 200 a 400 %.

Zde je v podstatě totéž v modrém, tedy v Sony, stupně 2 až 5:

Obvykle platí, že čím větší čip tím lepší výsledky i v oboru dynamického rozsahu. A RAW to jistí.