Svezlo se to dohromady – tiskovka uvádějící tři novinky Canonu a 30 výročí systému EOS. Krom oslavování bylo možno si novinky prohlédnout, bezzrcadlovku M6 a obě zrcadlovky, 77D a 800D. Oslavy nechme nejdřív stranou, dychtíme po novinkách.

Canon EOS M6 je v podstatě totožný s nedávno zde recenzovaným modelem M5: 24megová bezzrcadlovka s čipem CMOS APS-C s 49 ostřicími body. Liší se tím, že nemá elektronický hledáček, je tudíž skladnější. Hledáček EVF-DC2 se dá přikoupit. Mohl jsem si s ním krátce zafotit, byl to předprodukční vzorek a fotky nejsou určeny ke zveřejnění (třebaže jsou podle mého názoru naprosto v pořádku a není důvod, proč by nebyly, když je vše uvnitř stejné jako v modelu M5. Na trh přijde koncem března za nižší cenu, než je za M5.


Canon EOS 77D hodnostně patří někam pod současný model 80D, nicméně nad modely 760D a dnes už také 800D. Je vybaven čipem CMOS APS-C 24,4 Mpx s hybridním autofokusem Dual Pixel a má v sobě inovovaný procesor Digic 7. Ostření má 45 křížových bodů a 7650pixelový RGB+IR měření expozice. Dosahuje citlivosti až 25600 ISO, sériové focení 6 fps a třípalcový displej je vyklápěcí a dotykový. Cena je stanovena na 27 tisíc, to je velmi zajímavý odstup od modelu 80D, který jde za 32 tisíc. Má o jedno okno za vteřinu pomalejší sérii, ale o stupeň vyšší procesor. Je to zvláštní, protože právě Canon byl vždycky citlivý na to, aby novinka nelezla do zelí některému ze zavedených oblíbených modelů, jímž 80D bezesporu je.


Canon EOS 800D je taktéž těžko zařaditelný. Výš než 760D není na první pohled, protože mu chybí stavový displej na horní stěně. Nicméně má hodně navýšený systém autofokusu s 45 křížovými body a hybridním ostřením při živém náhledu plus Digic 7 jako procesor, takže navýšení ceny na 23300 za tělo a 26 tisíc s novým STM objektivem 18-55 má svoji logiku.

 



Canon oslavoval 30 let EOS systému

Oslavovat má co – byl to tehdy revoluční čin, protože zavedením nové Electronic Optical System se Canon vzdal zpětné kompatibility nových zrcadlovek: výhody byly tak silné, že donutil profesionály přezbrojit a amatéři se přizpůsobili. Funguje to i po třiceti letech, o čemž svědčí výsledky: přestože celosvětově klesá trh s digitálními fotoaparáty, Canon jich v roce 2016 prodal 20900, zatímco o rok dříve 18000; v oblasti plnoformátových zrcadlovek má 60% podíl na trh a v tržbách je to 63%. To vše jistě těší pana ředitele Ladislava Palečka (oficiální titul 4CE CCI Director  ), který slavnostní část krátce uvedl. Vystoupili i hosté: ambasador Canonu Jan Šibík si připravil moc hezké vyznání, proč má rád Canon.

Protože se na něho můžu spolehnout v horkém Africe, mrazivém Rusku i ve vlhkém pralese, řekl. Je jako žena do nepohody, můžete ji brát s sebou a víte, že nebude kňourat. Pak ještě dodal: Canonem fotí Nachtway a ten je nejlepší.


S vyznáním přispěl i Herbert Slavík a vyprávěl, jak v roce 1994 redakce Mladé Fronty Dnes přešla na Canony. Když mám pocit, že už nemám co vyfotit, Canon je pro mě impulsem, shrnul Herbert Slavík své pocity.


Věcný pohled dodal Milan Škoda, majitel Foto Škoda ve Vodičkově ulici v Praze. Upozornil na to, že jeho firma prodává i použité přístroje a ty nejsou levné: jejich tržní hodnota zůstává, řekl.


V místnostech v šestém patře paláce ARA v Perlové ulici Canon uspořádal výstavku přístrojů EOS.


S velkým pohnutím jsem tam po létech shlédl zrcadlovku kombinovanou Canon – Kodak, a vzpomínal jsem, jak ji Herbert Slavík prvně přinesl do redakce MFD, kde jsem tenkrát pracoval.


za oněch třicet let. Canon vystavoval i některé své objektivy… objektivy snů. Například tu pohádkovou 11-24/4.0, recenzoval jsem ji zde. Takhle zvládla tamní prostor:


Po dlouhé době jsem si mohl udělat pár obrázků i se zoomem 200-400/4.0 s vestavěným extendrem – ano, tohle je pohled z terasy paláce tím 800 mm ohniskem.


No a rozloučím se fotkou pořízenou z terasy na opačné strany, zase tou 11-24/4.0.