Pan J.B. se mě ptá, jak funguje tichá závěrka. Zajímavé téma – a sám pojem je důležitý, protože hluk závěrky může někdy být velmi nepříjemný a limitující. Takže se na problém podívejme blíže.

Hluk při expozici vzniká pohybem mechanických součástí. Nejhůře na tom jsou zrcadlovky, ty mají dva pohyblivé agregáty, jednak zrcátko, které se těsně před expozicí zvedá, aby uvolnilo průchod světlu z objektivu na čip (na film v analogových přístrojích), jednak je to závěrka. Ta je (s početně nepatrnými výjimkami centrálních závěrek v objektivu) štěrbinová se dvěma lamelami. Ty se pohybuji svisle, první lamela odhalí průchod světlu, druhá ho po uplynutí předvolené doby uzavře. To vše jaksi „dá ránu“. Složitější to mají kompakty. Existují kompakty bez mechanické závěrky a klapnutí závěrky je prostě zvuk nahraný někde v datech firmware. Dá se to vypnout a pak je přístroj tichý. Pozor na doostřovací světlo... vzpomínám, jak mi vynadali před lety, když jsem fotil při divadelním představení, vypnul zvuk, ale zapomněl na červené pomocné světlo autofokusu, to byla držková! Pana J.B. Ale zajímá zrcadlovka. Nejčastěji mívám v ruce Canon a Nikon, vezměme to tedy podle abecedy. Funkce Tichá závěrka je v nabídce například Canonu 5D Mk III. Efekt není zásadní, nicméně patrný je, opravdu to pak míň cvaká. Rychlost sériového focení se sníží z 6 fps na 3 fps a jsme u příčiny toho: v režimu tiché závěrky se zrcátko pomaleji pohybuje, takže efekt je stejný, jako když dveře zavřete prásknutím anebo opatrným zaklapnutím. Nemám teď Mk III po ruce, ale čtu v diskusích, že v režimu tiché závěrky zůstane zrcátko nahoře, dokud držíte stisknutou spoušť. Teprve po uvolnění klesne redukovanou rychlostí na své místo – a vy pak vidíte obraz z hledáčku. Trochu jiné je to v režimu Live view , tedy Přímého náhledu. Pak je zrcátko trvale nahoře ve vodorovné poloze a v hledáčku tudíž nic nevidíme. Musíme mít nastavený pomalý režim (ten rychlý používá AF modul na bázi fázové detekce, takže při expozici na okamžik spustí zrcátko kvůli ostření). Pomalý režim používá AF body na čipu na bázi měření kontrastu. Pak jsou zase dva módy. V jednom expozice zahajuje elektronická závěrka a končí ji lamela mechanické závěrky (=zvuk), v módu 2 jde o čistě elektronickou závěrku a druhá lamela zůstane zatažená, dokud neuvolníme spoušť. Takto jsem to popsal před šesti lety v recenzi na EOS 40D:

Silent shooting je zajímavý doplněk. Má dva módy. V módu 1 lze snímat až 6 fps, ale obrázek na displeji zmizí. Zato slyšíte jen závěrku. V módu 2 se dají snímat jen jednotlivé snímky. Po stisknutí spouště následuje bezhlučná expozice a hluk nastane až při uvolnění spouště - natahuje se závěrka.

Výborná webová stránka Photographydailynews.com zveřejnila na Youtube animaci, která nám dává aspoň rámcovou informaci, jak to funguje:

Nikon vysvětluje princip svého řešení na své webové stránce  . Doslova přeložím: Po stisknutí spouště se sklopí zrcátko a aktivuje závěrka, avšak zrcátko se vrátí až po uvolnění stisku spouště. Zrcátko se tedy vrátí podle přání fotografa. Zároveň je vypnutá akustická signalizace autofokusu a to i v tom případě, že je v setupu povolena. Kromě v podstatě jednoduchých přístrojů, kde se prostě vypne simulace hluku závěrky jsem se zatím setkal s opravdu absolutně tichým režimem závěrky na vrcholovém modelu full frame kompaktu Sony RX1 v ceně s odpuštěním za osmdesát tisíc. Tím můžete fotit i jak papež celebruje mši (musíte ho mít v bílém provedení a vysvěcený). Takzvané tiché režimy zrcadlovek jsou tiché jen velmi, velmi v uvozovkách. Nicméně řešení existuje, byť u nás nedostupné a nákladné. Jde o takzvaný blimp, tedy ochranné pouzdro tlumící zvuk. Toto je blimp od AquaTechu v provedení pro Canon EOS 5D Mk III, stojí 1200 dolarů „u žida“ na Béháčku v New Yorku.


V obdobných cenových relacích ho tam nabízejí pro další Canony nejvyšší třídy i pro současné profi Nikony, D4, D600 a D800 a zhruba pět set dolarů stojí návleky na objektivy. Dvanáct set dolarů je hodně, ale výprava za horskými gorilami taky stojí víc než jízdenka z Nuslí do Holešovic a bylo by mrzuté, kdyby se tlupa měla dát po první expozici do pohybu... a o to mrzutější, pokud by to byl pohyb směrem k vám.