Americká firma ACDSee produkuje dva sobě podobné nástroje k archivaci a editaci. Včera přišla s novinkami v obou směrech, jednak je to produkt ACDSee Pro 8, jednak ACDSee 18, což je obdoba našeho Zoneru. Soustavně se zabývám verzí Pro a tudíž mě zaujala především. Novinek není mnoho, ale jsou zajímavé a užitečné.

Stručné představení
ACDSee Pro je určen k archivaci, přičemž na rozdíl od Lightroomu, eventuálně jablečnému a již dále nevyvíjenému Aperture nás nenutí do žádných importů a knihoven, nýbrž ctí klasickou adresářovou strukturu vycházející z operačního systému. Pokud jde o archivaci, ACDSee zde obnovil to co nabízel už kdysi, totiž Pica View.
Po instalaci – aniž bylo nutno restartovat počítač – je ve windowsím Průzkumníku obohaceno funkční menu, které otevřeme po kliknutí na soubor pravým tlačítkem myši. Uvidíme základní údaje z EXIF a náhled obrázku – zde je to v režimu „submenu“, lze to v Options zmenit a náhled je pak vidět rovnou v menu. Je to milá pomůcka, ale jelikož umí Windows zobrazit miniatury obrázků, už to není zas tak moc užitečné jako když Pica View začínal.


Oddíl Manage je bezpochyby velmi propracovaný, nicméně mě zajímá více ta editační část.
Ta má dvě velké skupiny, Develop a Edit.

Skupina Develop
Už v červnu 2011 jsem zde psal o verzi Pro 4 a o jeho Develop, článek je zde. Převezmu tedy z tohoto článku, oč jde.

Hlavní síla tohoto programu je v oddílu Develop, určenému k celoplošné úpravě obrazu, jak JPEG, tak i RAW. Obdivuhodná je jednoduchost a rychlost práce. Načítání snímků je doslova bleskové. Editor, nebo dejme tomu konvertor, pokud budeme posuzovat konverzi z RAW, má pět oddílů (plus šestý pro výstup ve specifickém barevném prostoru). General je první oddíl. Zde ovlivňujeme tónové hodnoty kompenzací expozice. Highlight enhancement je odstraňování přepalů – velmi účinné, přinejmenším na úrovni Camera Raw od Adobe. Fill light je projasňování stínů – to už je poněkud problematické, protože projasnění se více méně lineárně aplikuje na všechny tónové hodnoty. Contrast a Vibrance jsou obvyklé parametry pro míru kontrastu a sytosti. White balance je obvyklá úprava vyrovnání bílé, v tom se program neliší od svých soupeřů.

Lighting je však cosi, co ve mně vyvolalo nadšení. Zde zesvětlujete to co je na obraze tmavé – a můžete ztmavit to co je světlé. Navíc, tónové hodnoty (lze nastavit dělení od 2 do 9) lze uzpůsobovat nezávisle na sobě, je to jakýsi „tónový ekvalizér“. Umožňuje to mnohem rozmanitější úpravu, než se běžně dělá v křivkách . Zde je "ekvalizér" ještě vynulovaný, vidíte ho v levém sloupci:


Jak to funguje? Na webu ACDSee se v souvislosti s touto funkcí hovoří o HDR. Dá se tedy soudit, že program generuje obrazy s různou tonalitou a prolíná je do sebe. Efektnější je ztmavování, pro prosvětlování se mi lépe osvědčil klasický fill light, známý i z jiných aplikací. Úžasná je jednoduchost – taháte za táhla a v reálném čase vidíte výsledek, přičemž klepnutím na tlačítko Show original si můžete kdykoli zkontrolovat, kam jste ve svém úsilí dospěli. Podivuhodně zachází z oblohou, která samozřejmě vždy spadá do světlejší části obrazu a proto je v dosahu nástroje Darkening, tedy ztmavování. Je tu ovšem jeden háček, nebo, chcete-li, omezení. Jakmile dosahujeme extrémních hodnot ztmavení, neřku-li stoprocentního ztmavení, objeví se šum a toho se zbavíme samozřejmě jen za cenu rozostření obrazu. To je třeba při práci hlídat.

Advanced color se ovládá podobně, jde o klasické HSL nastavování sytosti, jasu a odstínu v jednotlivých barevných odstínech, tedy nastavujeme individuálně zelenou, žlutou, červenou atd. Známe to jak z Camera Raw, tak Zoneru a dalších editorů.

Tone Curves čili křivky, to je pátý oddíl. Křivky jsou také už tradiční výbava editorů, respektive konvertorů.

Z oddílu Develop je možné upravenou fotku exportovat do libovolného obrazového formátu nebo dále editovat v oddílu Edit.

K těmto základním editačním blokům postupně přibyly ještě Soft Focus na změkčování, Cross Process, Split Tone, kde je možno měnit barevný tón odděleně ve světlých a tmavých místech a Post-Crop Vignette, ztmavování eventuálně zesvětlování okrajových tónů. To už také bylo v minulé verzi.

Změny však nastaly v editačním bloku Edit. Zde nejvíce oceňuji zdánlivou maličkost, totiž funkci laso. Ta byla zatím tak nešikovně implementována, že použitelnost editoru byla podle mne velmi omezena. Teď je laso v nabídce panelu nástrojů a problémy neodpadly, jak si ještě řekneme, ale jsou menší.

ACDSee inzeruje jako vekou vymoženost osmičky Pixel Targeting. Je to v podstatě maskování oblastí, které se nemají nebo mají editovat. Na ukázce je to opět vynulované, za krátkou chvíli co to zkouším jsme tomu nepřišel na chuť. Zajímavé je Skin targeting, když jdeme do mínusu, lze měnit tmavost a kontrast všeho kromě pleťovky, když do plusu tak je vše kryto a měníme pleťovku. To má docela smysl.


Přibyla spousta filtrů, ty samozřejmě lze nastavovat a regulovat. Legrační jsou vodní kapky, líbí se mi Orton a Lomo.

Jedno zůstalo - pokud chceme aplikovat cokoli ve výběru, je nejdřív třeba vybírat a pak upravovat a to je ta omezenost lasa a dalších nástrojů výběru. Panel nástrojů je pouze ve výchozí nabídce a pak do vstupu do některého z editačních bloků zmizí. Na to říkám grrr. Zde na ukázce pak vidíme převod do černobílé fotky, klasická úprava barevných kanálů.

Nastavení lze uložit do skupiny presets, tedy do předvoleb, nicméně žádné tovární předvolby zde nejsou.

Výrobce jde naproti současnému trendu cpát vše do cloudu, nezapomíná ani na sdílení – k tomu podotýkám jen to, že digitální fotky jsou jen čísílka zapsaná na nějakých médiích a že fotka na papíře má přece jen větší šanci na přežití. Takže vezměme na vědomí, že se i z ACDSee Pro dá tisknout... :-)

Editor stojí 200 dolarů, upgrade z předchozí verze 59 plus 9 dolků DPH. Musím přiznat, že ligh equaliser mě tak dostal, že jsem si tu věc před časem koupil a šel jsem i do upgrade. Nicméně ten upgrade myslím že nezbytný není, za to napůl použitelné laso a pixel targeting nestojí.