Na portálu petičníků Change.org najdeme i petici Adobe Systems Incorporated: Eliminate the mandatory "creative cloud" subscription model.

Petici sem zadal Derek Schoffstall a v odůvodnění výstižně charakterizuje, o co jde:
Adobe svůj už tak drahý produkt ještě zdražil. Adobe oloupil malé podnikatele, soukromníky a běžné uživatele, píše se tu doslova. Nechápe, že ne každá společnost je mezinárodní multimiliardová firma s neomezenými zdroji. Pokud to tak bude, ne všichni zákazníci Adobe mohou zaplatit měsíčně tolik peněz v modelu předplatného za CC. Krátkodobě vypadá že je v pořádku, ale dlouhodobě bude mít profit jenom Adobe. (Už ne) současný model: pro zákazníka je výhodnější zaplatit jednorázově pro neomezený přístup, píše se zde doslova.

Petici citují i v diskusích na Dpreview. Uživatel podepsaný jako Abrasive Reducer poznamenává:
Podpis je prima, ale pokud by to nezabralo, volte podruhé, volte nohama.

Uživatel GaryJP poznamenává:
Microsoft jde s Office 360 stejnou cestou. Zapomeňte na nesmysly s náklady na vývoj. Je určitý bod, za kterým nové možnosti změny nejsou významné a nemohou přesvědčit lidi, aby přešli na novou verzi. Nezavedli to proto, žer dojde z zásadnímu zlepšení, ale naopak proto, že vědí, že zralý produkt může nabídnout jen menší a menší zlepšení. Proto nás chtějí donutit, abychom za míň zaplatili víc.

Na Dpreview dnes vystoupil viceprezident pro projekt CS Winston Hendrickson. Nepřímo odpovídá na tuto námitku a upozorňuje na novou funkci Camera Shake reduction, která by měla zostřovat rozhýbané fotky. Zvýšení ceny ospravedlňuje i snížením ceny Lightroomu a zároveň ujistil, že nehrozí, že Lightroom bude za předplatné. Pokud jde o CS6, tedy o poslední ne-subrkripční verzi Photoshopu, bude nadále podporována včetně Camera Raw. Dále vysvětluje, že když zákazník přestane platit za CC verzi, přestane mu fungovat, ale upravené obrázky zůstanou na disku (ještě aby ne, u Joviše, dodává DN). Dodává ještě, že užití CC nevyžaduje trvalé připojení k internetu – po odpojení to bude fungovat 30 dní, kdo má roční předplatné, tak 99 dní.

 Co si o tom na základě prvních info myslím.

 Především je třeba brát v potaz, že Adobe není žádná veřejná instituce placená z daní pro veřejné blaho. Je to obchodní společnost a má plné právo určovat svou obchodní politiku. Toto musí být východisko všech dalších úvah.

Přechod na systém průběžné platby není naprostý převrat v politice Adobe. Firma nás nutila k upgrade už tím, že nepodporovala svým Camera Raw starší verze PS. Kdo tedy měl starší Photoshop a koupil si nový fotoaparát, byl ve věci RAW namydlený.

Pravidelní uživatelé Photoshopu, kteří ho získali legálně a upgradovali novou verzi místo staré, jsou na tom v podstatě stejně. S jednou zásadní výhradou.

Za stávající politiky mohli zůstat na – dejme tomu – PS CS5 a používat ho do aleluja. To teď nepůjde. Přestaneš platit a PS ti chcípne.

Důvod k neklidu tedy má nikoli každý uživatel, ale některý – a ten musí přemýšlet, jak se zachová.

Otázka z hlediska korporátní politiky Adobe je v tom, kolik procent uživatelé je v té či oné skupině. To ví Adobe, já to nevím. Jen ze statistik výrobců fototechniky vím, že v segmetu profesionální techniky jde osmdesát procent produkce do rukou nikoli profesionálů, ale amatérů. Předpokládám, že podobné to bude v oblasti softwaru. Ale opakuji, toto je starost Adobe a je to klíč k další budoucnosti systému CC..

Jak na novou situaci máme reagovat?

Stálý uživatel a profesionál si předplatí CC a bude v klidu dál pracovat. Přemýšlet musí ten, komu se stálé platby budou zajídat, protože PS nevyužívá natolik, aby se mu to vyplatilo.

Postoj příležitostného uživatele

Pokud Photoshop má, nechá si ho. Časem určitě přijde o podporu, ale PS mu bude dál fungovat. Někde mám stařičkou PS6 ještě z dob dávno před Camera Suite, určitě funguje i na Windows 7.

Problém je s RAW, nicméně jak jsem to pochopil, jádro práce s RAW formátem bude nadále v Lightroomu a ten do předplatného zahrnutý nebude, takže si ho můžeme nadále koupit za vcelku slušnou cenu.

Problémy budou mít noví příchozí do říše fota, kteří nebudou chtít nastoupit do vlaku, ze kterého je mohou kdykoli vykopnout, když přestanou platit.

Budou mít nadále k disposici Lightroom, a hlavně budou mít k disposici Photoshop Elements.

Tento PSE je vynikající nástroj pro úpravu fotografií. Mnohé funkce ovšem nemá. Nedovede pracovat s kanály a s LAB, respektive CMYK režimem, to je podle mého názoru největší omezení oproti plnému PS. Otázka je, zdali to jsou nutné a nezbytné funkce pro běžného uživatele.

Politika Adobe otevře prostor jiným výrobcům. Je zde Corel a jeho Paint Shop Pro. To je výborný nástroj, kdysi jsem o něm dokonce naspal knihu. Ten má teď šanci stát se Photoshopem pro ty, kdo nechtějí strčit Adobe prsty do mandlu.

Je zde i Gimp, dá se čekat oživení zájmu o tento nástroj.

No a samozřejmě tu je výtečný ACDSee Pro, osobně mu dávám přednost před Lightroomem. Oživený zájem může čekat i nás Zoner, i to je velmi vyspělý nástroj schopný práce na vysoké úrovni.

Jsme dospělí svobodní lidé a musíme se zachovat podle toho, co nám bude vyhovovat. Může se ostatně ukázat, že Adobe stáhne uši a vrátí se v té či oné formě nějak ke starému systému, třeba posílením PS Elements.

Důležité je, abychom dělali dobré fotky a v tom nám Adobe ani nezabrání, ani nepomůže...