Červencové kolo naší průběžné soutěže bylo věnováno speciálním efektům a technikám. Potěšil mě pan Jaroslav Kvapil snímkem Zamyšlená.


Tuhle techniku jsem už dávno neviděl, a bývala tak oblíbená! Jde o Sabattierův efekt. V analogové fotografii tyhle zajímavé kontury vznikaly tak, že se při vyvolávání naexponovaný film osvítil – a na hranách vznikaly zvýrazněné kontury. Jak dosáhnout podobných výsledků?

Úplně identických dosáhnout nelze, ale jsou prostředky, jak se přiblížit úpravou zvanou solarizace. Ne každá fotografie se k tomuto procesu hodí. Názory asi budou různé (a vítám návrhy a varianty, rád zveřejním), nicméně já si myslím, že výchozí fotka by měla být podobná, jaká se hodí ke zpracování typu high key – tedy aby měla hodně jemné, světlé tóny bez výrazných stínů. Že by se šikla tahle fotka? Zkusme to.


Je pořízená na bílém pozadí a osvětlená je zpředu. V první fázi je třeba ji převést do černobílé fotografie. Usnadnil jsem si práci a použil jsem v Photoshopu zásuvný modul Silver Efex Pro 2, filtr High Key, ze sady Nick Software – je ke stažení zadarmo zde  . Jde o to, aby to všechno bylo jemňoučké, bez stínů.


Následuje jednoduchý trik. Aktivuji vrstvu úprav Křivky. Černý bod vytáhnu až nahoru, bílý nechám být a střed stáhnu dolů aby to udělalo jakési U.


Tady máte detail té křivky:


Velmi záleží na směru tahu dolů. Výsledek nemusí být ideální napoprvé, chce to zkoušet. Ale časem se zadaří.


Nakonec to trochu vyretušujeme, lokálně zesvětlíme, někde ztmavíme – a máme solárko hotové.


Řekl jsem, že to chce světlou předlohu. A co když to bude černoška?


Zkusíme zase ten náš U-proces a inverzi do negativu… a taky to přineslo nějaký efekt.


Netvrdím, že tyhle experimenty mají velký smysl. Když to zkoušel před sto lety Man Ray, byl průkopník… nicméně pobavit se tím můžeme na dlouhých zimních (letních) večerů.