V těchto dnech schválená evropská "Směrnice o harmonizaci některých aspektů práva autorského a práv souvisejících v informační společnosti" se týká i fotografie. Spolu s nedávným GDPR je na místě se ptát, co to přinese v běžném životě. Oficiálně směřuje na ochranu autorských práv tvůrců obsahu a je namířena zvláště proti Googlu a Facebooku, tedy společnostem, které neprodukují obsah, jen ho přebírají a lížou smetanu v podobě poplatků za reklamu. Jsme ujišťováni, že nové směrnice nepřinášejí žádný legislativní problém. K tomu lze jen podotknout, uvidíme. Vždyť i zmíněné GDPR zatím nemá žádný efekt, v mé e-schránce se v prvních dnech vyprázdnilo, ale dnes je tam stejně spamů jako dřív a oprudenti mi telefonují s nabídkami nesmyslů a když se zeptám, odkud mají telefonní číslo, tak lžou, že je náhodně vygenerované. Navíc je tato směrnice další v dlouhatánské řadě, i to je snad argument pro to, abychom zachovali klid a chladnou hlavu. Pokud jde o novou směrnici, pozornost vzbuzuje odstavec 13, který přenáší odpovědnost za ochranu autorských práv na webové stránky sdílející obsah: pokud to chápu, pak naše soutěž do této kategorie patří, protože do ní lidé uploadují svoje fotografie. Směrnice žádá, aby vydavatel odstranil závadná díla (to jistě platí i dnes – kdyby někdo uploadoval do soutěže cizí fotku a autor by se ozval a prokázal krádež, pak by to bylo jasné). Podle některých výkladů to bude vyžadovat od Facebooku, Googlu a spol, aby automaticky skenovaly každou fotku a pátraly, zdali jde o skutečný originál. Je zde ale i takový výklad, že každá fotka musí být potvrzena majitelem copyrightu. Ono to částečně existuje už dnes, kdy nesmíte na některé fotobanky nahrát fotografie něčeho, co by mohlo mít autora – umělce (typicky: socha, barák). Ovšem sdílení cizích fotek bude asi velmi problematické, ne-li nemožné. Jde také o videa… Jak často se asi v posledních dnech sdílelo kontroverzní video ze Saské Kamenice? Pokud by měl být článek 13 důsledně aplikován, s takovým sdílením bude utrum.

Jedno ale pokládám za jisté: že se nedočkáme nějakých peněz z Facebooku, Googlu atd. Za fotky, které uploadujeme na stránky, na kterých mají reklamu. Když se to takhle vyjádří, je vidět absurditu celé věci – vždyť je jasné, že to ani nejde!

Mimochodem, ČTK to vyřešila i bez směrnice – má na webovkách svoje fotky s ohavným vodoznakem, který od kradení a sdílení odrazuje. A zde, pozor, jasné porušení autorských práv: brýle koupené v drogerii za 120 korun navrhl výtvarník a šála je též dílo umělcova!