Před čtrnácti dny Nikon předvedl dvojici vcelku nenáročných setových objektivů pro DX formát zrcadlovek, verzi se stabilizací a bez stabilizace. Ohnisko 18-55 po přepočtu je cca 28 až 82 mm kinofilmového přístroje. Zkratka AF-P naznačuje, že uvnitř je pulsní krokový motor, obdoba toho, co označuje Canon jako STM. U Nikonů zatím používali toto progresivní řešení v maličkých objektivech pro systém mirrorless přístrojů Nikon 1.


Objektiv je naprosto přepracovaný oproti dosud známým 18-55 AF-S objektivům. V kompozitovém těle je 12 členů v 9 skupinách, dva jsou asférické a mají nově řešené antireflexní vrstvy. Jsou určeny pro DX přístroje, tudíž v plnoformátových zrcadlovkách Nikon by přepnuly na DX režim. Clona dosahuje hodnoty F22 až 38 , ostří od 25 cm. Ostří vnitřně, jenom při zoomování se osově pohybuje. Krokový motor tohoto objektivu spolupracuje s hybridním čipem moderních zrcadlovek Nikon – já ho zkoušel na 24megovém Nikonu D5500. Výhoda se projevuje hlavně při videu, kdy v režimu live view (zobrazení scény při natáčení přímo na displeji) funguje průběžné ostření – v menu je třeba nastavit AF-F režim a pak při panoramování objektiv plynule přeostřuje. Je zasouvací, před použití je třeba stisknout tlačítko pojistky a vysunout ho do pracovní polohy. Průměr je 65 mm, délka zaklapnutého objektivu 63 mm, váha 205 g. Průměr závitu pro filtr je 55 mm, je tedy větší než mají jeho předchůdci.

Jak se s ním fotí
Objektiv má dva kroužky, ten bližší tělu je mohutný a slouží k uvedení do pracovní polohy a poté k zoomování. Z krajnosti do krajnosti stačí nějakých 45 stupňů, zoomování jde hladce a vcelku tiše. Ručně se dá ostřit tenkým prstencem na okraji objektivu.

Přirozeně že jsem hned zkoušel pulzní krokový motor při videu. Objektiv skutečně sám přeostřoval a poradil si i s nižší světelnou hladinou. Tomuto zajímavému řešení věnuji ještě jeden článek s videoukázkami.

Kreslí velmi dobře – a potvrzuje se moje teze, že i relativně velmi levné objektivy vyrobené – dejme tomu – po roce 2010 mají výtečnou kresbu. Toto je kresba v rohu, pozorujeme fialové kontury, ale ne na všech obrázcích se projevují.


V centru je kresba bez problému.


To je třeba velmi zdůraznit. Použitý fotoaparát D5500 má přece jen 24 milionů bodů na snímači, a když Nikon s tímto rozlišením pro DSLR nižší a střední třídy přišel, leckdo pochyboval o smyslu takového kroku. Pochyby to ale byly zbytečné, i tento objektiv si na 24megovém čipu vede velmi dobře.

Soudková vada se dá u setového objektivu vcelku čekat:


Vinětace je na 18 mm bez problému a je na úrovni i velmi kvalitních skel:


Při 55 je bezvýznamná.


Moc nerozumím dualitě se stabilizací a bez stabilizace. Ta funguje velmi dobře v tom smyslu, že při 55 mm (ekv.82mm) se dá celkem spolehlivě udržet 1/50 sec a slušné výsledky jsou i při 1/25 sec. Pak ovšem už to jde dolů. Stabilizace ale má smysl hlavně pro video a při této činnosti ji uživatel určitě přivítá.

Shrnutí:
Nikon Nikkor AF-P 18-55/3.5-5.6 je pozicován jako setový objektiv a zřejmě jím budou napříště vybaveny amatérské zrcadlovky Nikonu. Objektiv je v nabídce, stojí pět tisíc Kč (leden 2016), otázka je, zdali ho někdo bude dokupovat ke stávající výbavě kvůli pulsnímu krokovému motoru. Zvláštní je, že v nabídce je i starší typ, je ale o víc než 1000 korun dražší a přinejmenším parametricky je slabší. Ale to jsou ty paradoxy, pane Vaněk. Každopádně je zavedení pulzních krokových motorů i do větších objektivů Nikonu vítanou novinkou.

Ukázky:

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Nikon 18-55/3.5-5.6 ?