Až do října 2012 mohli nikonisté tiše závidět canonistům jejich stabilizovaný objektiv 70-200/4.0. Tento rozsah ohnisek je v jistém smyslu optimální dlouhoohniskový formát, vhodný (nechci plácat procenta vycucaná z palce) pro širokou škálu fotografických úkolů. Je konstruován pro plnoformátové zrcadlovky FX, tedy kinofilm anebo čip 24 x 36 mm. Při použití na zrcadlovkách s DX (APS-C) formátu je nutno jeho ohniskové délky násobit prodlužovacím faktorem a rozsah je pak 105-300 mm. Objektiv jsem zkoušel na těle přístroje Nikon D7100, tedy všechny ukázky jsou z tohoto DX přístroje. Na obrázku je zachycen s patkou pro stativ, ta ale není v dodávce.


Jaký je a komu je určen
Objektiv je vyroben z plastu a má kovovou kostru, pozitivně se to projevuje nízkou váhou. Světelnost F4.0 je stálá při celém průběhu zoomování. Sonické ostření i zoomování je vnitřní,takže se nic neotáčí a nehýbe. Úhel záběru na plnoformátu je 34° 20' - 12° 20' , při použití DX 22° 50' - 8° . Ostří od 1 m. Má 20 členů ve 14 skupinách a devítilamelovou clonu. Jeden člen je ze skla s vysokým indexem lomu a tři z nízkým rozptylem světla. Objektiv je stabilizovaný, některé zdroje uvádějí 5, jiné 4 stupně. V recenzní části potvrdím, že je to mimořádně výkonný a efektivní stabilizátor otřesů. Ostření zajišťuje sonický SWM motor, umožňující doostřování i při aktivním autofokusu. Antireflexní vrstvy jsou třídy Nano krystal a Super Integrated Crystal: jde o firemní označení bez bližších specifikací.

Už v úvodu jsem rozsah 70-200 označil za cosi zásadně důležitého. Doslova všichni výrobci objektivů nabízejí minimálně jeden model v tomto rozsahu a není to náhoda. Pro focení ptáků je to málo a pro street je to moc, ale jako běžný dlouhoohniskový objektiv je to ideální rozmezí. Ve světelnosti F4.0 nabízí tento rozsah jak Canon, tak Nikon za více méně obdobnou cenu, Canon je levnější, Nikon má lepší stabilizaci. Profesionál asi sáhne pro verzi se světelností F2.8. Pokud nám ale záleží na nákladech, pak je cena / výkon verze se světelností F4.0 výhodnější. S dnešními citlivostmi nemusíme tak úzkostlivě hledět na světelnost, ta slouží hlavně k regulaci hloubky ostrosti. A ta je i při cloně F4.0 a ohnisku 200 mm dostatečně malá, aby vytvořila separační efekt a oddělila hlavní motiv od jeho prostředí. Což je jede z důležitých požadavků kladených na objektivy s dlouhým ohniskem.

Objektiv má dva prstence, bližší k tělu ovládá ohnisko, vzdálenějším se ostří, přičemž za průhledným okénkem vidíme stupnici vzdáleností. Ovládací prvky tu jsou čtyři. Je zde přepínač autofokusu a manuálu, vymezovač ostření 3 m až nekonečno (a plný rozsah od metru), zapnout/vypnout stabilizaci a volit typ stabilizace. Režim „Normal" redukuje chvění rukou, režim „Active" redukuje mechanicky vyvolané vibrace, například při jízdě na velblooudu, jak vtipně charakterizuje Jaroslav Kortus na svém Makofotu ve své důkladné recenzi. Aretaci objektiv s vnitřním zoomováním samozřejmě nepotřebuje. Lze dokoupit stativový prstenec, ten není v dodávce, za brutální cenu ve výši pěti tisíc, ještě že sluneční clona je v dodávce přibalená. Rozměry jsou 7.87 x 17.78 cm a váha 850 g, závit pro filtr 67 mm. Podle nikonské tablky kompatibility je tento objektiv plně funkční s telekonvertorem TC-14E/TC-14E II, s telekonvertory 1,7 a 2x nefunguje autofokus, je nutno ostřit ručně.

Jak se s ním fotí
Objektiv je lehoučký a při ostření tichý. Oba prstence se pohybují naprosto lehce a úlynule, bez jakéhokoli houpání a zadrhávání. O nějakých optických vadách zde nemá smysl mluvit. Musím ale upozornit, že jsem posuzoval výkon objektivu jen na DX formátu. Soudková vada je nepozorovatelná, nepostřehnutelná je i barevná vada, zde 100% výřez z rohu:

Vinětace je naprosto minimální, ukázka při 70 mm a cloně F4.0:


Stabilizace je vynikající. Výrobce inzeruje 5 stupňů do pomalejších časů. To je značně přehnané tvrzení a navíc neověřitelné, protože schopnost udržet dlouhý čas je individuální a těžko stanovit nějakou objektivní metodiku. Nicméně je fakt, že při ohnisku 70 mm jsem bez problémů udržel z ruky 1/10 sec a více méně použitelné byly i snímky při 1 / 4 sec. To je úctyhodný výkon!


Ostrost je perfektní, v plném rozsahu clon. Pokud jde o rychlost ostření, objektiv si v mém norském testu vedl výtečně – při kontinuálním ostření udržel v ostrosti pádícího ohaře Noru bez problému.

Shrnutí

V dubnu 2010 jsem tu recenzoval skvělý Nikkor 70-200/2.8. Je skvělý, ale váží půl druhého kila a stojí šedesát tisíc, kdežto tento objektiv je za 41400 Kč. Je to cena vysoká, ale srovnatelná s obdobným objektivem od Canonu, obdoba od Sonyho stojí dokonce 43 tisíc, ceny červenec 2017 (doplněno, aktualizováno) ovšem má patku pro stativ (její absence je poněkud ostudná, což ovšem pro Canon platí taky).

Není náhoda, že otázka ceny je jediná, která nadělá vrásky. Je samozřejmě možné uvažovat o alternativách, jako je Tamron řady SP za 42 tisíc Kč (též čec 2017) , ovšem s patkou a světelností F2.8, lzetaké  jít do bazarového zboží. Ovšem kromě kresby, která je brilantní, je třeba brát v úvahu i další faktory, především nízkou váhu. Pro optimalizovanou praxi doporučuji minimalizaci výbavy: málo, ale kvalitní. Do této kategorie posuzovaný objektiv bez nejmenšího sporu spadá.

Ukázky:

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16
17 18


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Nikon 70-200mm f/4,0 AF-S ED VR ?