Hodně, hodně širokorozsahový zoom pro zrcadlovky APS-C, pro Canon, Nikon a Sony. Ekvivalent 24 – 450, to už je něco. Může se zdát, že mánie rozšiřování rozsahu zoomu zde vrcholí.

Jaký je a komu je určen
Nejdříve rozluštíme název. Výrobce, rozsah ohnisek a clon, to je jasné. Di I znamená, že objektiv je optimalizován pro APS-C formát (Di je pro full frame a Di III pro mirrorless přístroje). VC je stabilizace a PZD je piezoelektrický pohon autofokusu, sonický motor s možností doostřování i při aktivním autofokusu. Mimochodem, toto je novinka, starší provedení PZD to neumožňovalo. Macro je také jasné, byť zjistíme, že to skutečné makro neumí, že je to jen trik.


Objektiv má 16 členů ve 12 skupinách, ze schematu optického řešení vyčteme, které členy jsou UXR (s extra vysokým indexem lomu) XR (vysoký index lomu), LD (nízký rozptyl, červené jsou lisované asférické a růžové hybridní asférické, kombinace skla a tvrzené pryskyřice. To vše proto, aby objektiv byl co nejmenší a nejlehčí.

Úhel záběru, měřeno po úhlopříčce, je 82°12' - 5°20' . Ostří od 39 cm, což má při ohnisku 300 mm efekt velkého přiblížení (1:2,9, tedy makro 1:1 to rozhodně není). Největší clona je F22 až F40, clona má 7 lamel. Průměr filtru je 67 mm a rozměry d x š jsou 99,2 x 75 mm. Váha 540 g.

Objektiv je plastový, utěsněný proti postříkání, bajonet je kovový. Ostření je vnitřní, nic se při ostření nepohybuje, zoom je vnější a při zoomování se délka zvětšuje. Objektiv má dva prstence, širší je pro zoomování – dá se zablokovat, aby se objektiv samovolně neprodlužoval při nošení, užší je pro ruční ostření. Na objektivu je stupnice vzdáleností a stupnice ohniskových délek 300 – 200 – 100 – 70 – 50 – 35 – 16. Připomene nám to, kolik objektivů nahradí...

Na své levé straně má přepínání autofokus – ruční ostření a vypínání / zapínání stabilizace. V dodávce je kromě krytek i sluneční clona typu kopretina.

Určení tohoto objektivu plyne z jeho konstrukce. Je to „vše v jednom“, což je samozřejmě výhoda i - dejme tomu - nevýhoda. Devatenáctinásobný rozsah nahradí v podstatě tři druhy objektivů – široký, střední portrétní a teleobjektiv. Musíme počítat s technologickým kompromisem, všechno tedy nebude dosahovat parametrů špičkových specializovaných objektivů. Lze si představit zrcadlovku, tedy tělo osazené tímto objektivem a v brašně pak už zbude jen termoska s kafem. Pak je ale otázka, proč mít zrcadlovku s výměnnými objektivy a nekoupit si kvalitní all in one kompakt. To je ale úvaha nad rámec recenze: univerzálnost využije ten, kdo univerzálně fotí, zvláště pak živou fotku reportážního typu. Měli by o něm přemýšlet i ti zájemci, kteří chtějí zrcadlovku a její kvalitní obrazový výstup, ale děsí se tahání těžkého příslušenství. Pro malou lehkou zrcadlovku tento objektiv není jenom jako – ale je přímo dělaný.

Jak se s ním fotí
Objektiv skvěle padne do ruky. Zoomování je příjemně tuhé, v podstatě plynulé. Ani s ostřením nejsou potíže. Příjemným překvapením je kresba. U širokorozsahových zoomů bývá problém s rohy, zde je kresba podivuhodně vyrovnaná:


Nahoře ukázka rohu, dole středu. Volil jsem trávu,protože hodně krotitelů pixelů se na rozmydlenost trávy zaměřuje:


Kreslí velmi dobře od plné světelnosti, začne vadnout na F11 a dál už je to horší, což ovšem je zcela standardní. Tato ukázka je při ohnisku 16 mm:

Při ohnisku 70 mm je plná světelnost slabá, vrchol je u clony 8.0 a pak to jde dolů:


Podobná situace je při delších ohniscích, zde je ukázka 300 mm:


Je tedy žádoucí se pokud možno držet kolem F8.0 a raději přizvednout ISO, než nastavovat plnou světelnost, pokud to světelné podmínky umožňují.

To jsou ovšem vlastnosti všech širokorozsahových zoomů. Tamron zatím měl největší rozsah 18-270, recenzoval jsem ho před třemi lety. Kvalitativní pokrok je oproti tomuto modelu veliký, je to jaksi „o něčem jiném“. Obrazovým výkonem je to nejzdařilejší model ze všech širokorozsahových zoomů, které jsem zatím měl možnost recenzovat. Vážně ho bere i Adobe, které ho zařadilo do seznamu korigovaných objektivů v Photoshopu CC.

Vinětace je při ohnisku 16 a cloně F3.5 markantní a projevuje se i při vyšším zaclonění.


Delší ohniska jsou na tom lépe, na 300 mm je vinětace zanedbatelná. Ukázka je na ohnisku 100 mm:


Barevná vada je v rozumné m íře. Naše ukázka je výřez z rohu přeexponované fotky při ohnisku 300 mm, zde byla zjištěna největší:


Při ohnisku 16 mm je zcela nepatrná, opět 100% zobrazení z rohu, tady není o čem mluvit - připomenu, že jde o obrovské zvětšení:


Soudková vada je při 16 mm značná, jistě to není objektiv pro focení architektury a interiérů.


Stabilizace je při dlouhém ohnisku žádoucí. Zkoušel jsem 1/40 sec z ruky, při sérii 10 fotek byla bez stabilizace jedna fotka při 300 mm (ekv. 450) jakž takž ostrá. Po zapnutí stabilizátoru bylo všech 10 uspokojivě ostrých a dvě z nich byly velmi dobře ostré – to ukazuje asi tak na limit udržitelnosti tak dlouhého ohniska. Vyzkoušel jsem i 1/15, o níž byla v jedné recenzi zmínka jako o limitu, ale toto nemohu potvrdit. Myslím ale, že ta 1/40 je velmi slušný výkon. Nicméně opravdu v praxi je lépe raději zvýšit iso a pracovat s kratším časem,viz v ukázkách fotky koníčků. 1/160 je prima, ale 1/1250 je ostřejší i přes vyšší ISO.

Autofokus pracuje velmi tiše a rychle. Zvládá i to, čemu říkám „norský test“, tedy focení naší přibíhající fenky Nory. To je v podstatě sportovní fotografie a první zkušební sérii jsem pořídil dokonce v lese, za lesního šera, v sérii 12 fotek autofokus po 7. snímku vypadl a ztratil se, ale na snímky 11 a 12 se zase chytil.

Shrnutí:
Tamron 16-300mm f/3,5-6,3 Di II VC PZD Macro je univerzální objektiv s velkým rozsahem ohnisek, určený pro zrcadlovky APS-C, vyrábí se pro Canon, Nikon a Sony. Podivuhodně dobře kreslí, ostří rychle a tiše. Běžné nectnosti širokorozsahových zoomů jsou zde minimalizovány, největší je soudková vada a vinětace, barevná vada nestojí za řeč. Není určen pro profi nasazení a výstup, ale pro běžné kultivované fotografování ve spojitosti s levnou zrcadlovkou výborně poslouží. Je to bezesporu nejlepší zoom s širokým rozsahem z produkce Tamronu, který je pro tento druh objektivů výrazně zaměřen. Jistě nahradí dva, ne-li tři objektivy a tudíž jeho poměr ceny a výkonu (16500 - červen 2014) je výtečný.

Ukázky:

1 až 5 rozsah zoomu, 6 z norského testu, 13 při 1/125 sec 14 při 1/1250. Prostě - tisícina to jistí.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Tamron 16-300mm f/3,5-6,3? ?