V únoru jsem zde představil tento objektiv. Pak vylezly ze země kytičky a jako na zavolanou u me přistál první kus. Vyrazil jsem s ním na Medník fotit kandíky!

On se tedy podobá objektivu Tamron SP 90 mm f/2,8 Di Macro VC USD jako vejce vejceti, recenzoval jsem ho zde – nadšeně – skoro na den přesně před třemi lety ale uvnitř jsou změny – velmi detailní, týkají se antireflexních vrstev a funkčnosti stabilizace. Základní parametry jsou shodné, devadesátka na dva osm, je to pro full frame stejně jako pro APS-C, a je stabilizovaný s tou výhradou, že při makrosnímání stabilizace nemá valnou cenu. Oba objektivy mají devítilamelovou clonu a ostřicí systém je sonický. Má 14 členů v 11 skupinách,  tři členy jsou ze speciálních skel (2 XLD a 1 LD) . Vylepšený je stabilizační systém, takže by se stabilizace měla projevovat i při pořizování makra – o tom si povíme dále. Ostří od 30 cm od roviny čipu a zobrazuje 1:1,  tedy na full frame máme objekt 36 mm široký přes celé okno. Úhel záběru na full frame je 27 stupňů, na APS-C čipu 17,4 stupňů, maličko zaokrouhleno. Je poměrně těžký, váží 550 g a měří 115 x 76 mm. Průměr závitu pro filtr je 58 mm, vyrábí se jen v černé barvě. V dodávce je i sluneční clona.


Vzhledově je hodně podobný modelu z roku 2012, pozbyl zlatého proužku a také vroubkování gumového potahu ostřicího prstence nemá příčné rýhy.  Objektiv má na sobě tři ovládací prvky, ve své spodní části, blízko bajonetu, ten je pochopitelně kovový. Je to přepínač stabilizace, přepínač AF-MF, přičemž sonický motor umožňuje ruční doostřování kdykoli, a pak je tam přepínač rozsahů ostření: FULL znamená plný rozsah, tedy od 30 cm do nekonečna, 0,5 až nekonečno vymezuje rozumný rozsah pro běžné focení a makro režim 30 - 50 cm. V těle objektivu je okénko, za kterým čteme údaj o nastavených metrech. Za zmínku stojí, že od nekonečna po 1 m stačí pohnout ostřicím prstencem asi o půl centimetru, ale od jednoho metru po 30 cm to vyžaduje otočení takřka o 180 stupňů.

Jak se s ním fotí 

Ostří tiše a rychle. Jeho kresba je výtečná od plné světelnosti – drží se velmi dobře do F11, na 16 a 22 je slabší, nicméně pořád ještě použitelná, na 32 je už velmi slabá, až bych řekl za hranicí snesitelnosti.


Po vinětaci není téměř ani památky už při F2.8 – objektiv jsem zkoušel na full frame přístroji Canon 5D Mk II. Na přístroji s menším čipem by nebyla vinětace ani při plné světelnosti žádná.


Právě tak se zde neprojevují ani soudková, ani polštářková vada.


Příjemný je bokeh, skoro dokonale kruhový. V protisvětle si vede velmi dobře.


Používal jsem ho na full frame Canonu 5D Mk III. Jak je patrno z ukázek, při plné světelnosti sice kreslí velmi dobře, ovšem hloubka ostrosti je velmi malá, zvláště pak při snímcích zblízka. Tam se dá doporučit clona F11, větším cloněním nic moc nezískáme a přece jen kresba měkne. Objektiv má tři pásma ostření, od 30 do 50 cm, od půl metru do nekonečna a v plném rozsahu. Je to jistě vítaný ovládací prvek, asi by bylo dobře při jiné než při makrofotografii ho vymezit od půl metru do nekonečně. V makru se lépe fotografovat na ruční ostření a s vypnutou stabilizací.

Pokud jde o stabilizaci jako takovou, uspokojivé výsledky dává do rychlostí závěrky 1/50 sec.


Shrnutí
Zkratka SP znamená Super Performance, jde tedy o tamronskou obdobu označení Art u Sigmy. Tomuto objektivu opravdu nedělá ostudu. Je to výtečný objektiv, využije se při makru, ale samozřejmě i jako portrétní objektiv, eventuálně pro živou street fotografii.

Ukázky:

3 a 4 a 5 a 6 rozdíly v zaclonění, 9 bokeh, 12 až 14 repo,, 15 a 16 vysoké zaclonění

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16

 


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Tamron SP 90/2.8 ?