Na zajímavý problém narazil náš čtenář Jaroslav Tůma. V Praze na Karlově mostě si můžete vyfotit atrakci: zřízenec v tradičním mundůru tam rozsvěcí plynové lampy. Přirozeně že se to děje za ideální světelné situace, v tzv. modré hodince, kdy už zašlo slunce, ale ještě nenastala tma. To ví dnes asi opravdu každý, že se noční fotky mají dělat právě v tuhle dobu, teď v lednu je to tak od 16.30. Noční město fotíme ze stativu na nízké ISO, to je další poučka. Ovšem případ s lampářem se jí vymyká. Jde o živou fotku, musíme fotit z ruky a na vysoké ISO (zde 1600). A nejen to.

Případ s lampářem
Jaroslav Tůma pořídil své fotky Canonem 5D Mk III a objektivem Sigma 35/1.4. Mudrou hodinku zastihl perfektně – Hrad už je osvětlený a nebe je ještě plné zbytkového světla. Použil clonu F2.5. Ona ta clona F1.4 přede jen vede k hodně malé hloubce ostrosti. Clona F2.5 ničemu neublíží. Potud je vše v pořádku, přistupme k problému.



Pan lampář béře tyčku, zachycuje drátěným háčkem oko, zatáhne… a ono nic. Zatáhnul, plyn chytne a žár plamene rozžhaví keramické punčošky, už teď jsou na fotce vidět. Ale nesvítí.
Rozsvítí se až za chvíli. Ale to už pan lampář stojí se svou tyčkou a pózuje jako papundeklový panáček a po chvilce se lampa pořádně rozzáří. Publikum nadšeno.



Co s tím? Nevím, do jaké míry kooperace je pan lampář ochoten jít. Zdali a za jakých podmínek by zapózoval tak, že by znova strčil ten háček do oka a zatáhl za očko – už zářící lampy. To je akademická otázka. Realita je taková, že tu máme dvě fotky, lampáře v pozici sice ideální, leč při vypnuté lampě a druhou s lampářem ve vítězném postoji a svítící lampou nad hlavou.

Nezbude než realitě pomoci. Dá se to udělat v každém trochu slušnějším editoru včetně hodně starých verzí Zoneru, přirozeně že je to snazší dělat v Photoshopu, Gimpu, Zoneru X atd., prostě všude kde jsou vrstvy. Rozsvícenou lampu si dám do výběru (v Photoshopu je to Rychlý výběr, způsobů výběru je mnoho) a Ctrl+C mi obsah výběru uloží do paměti počítače.



Zkratkou Ctrl+V si lampu vkopíruju do první fotky a nástrojem Přesun natáhnu svítící lampu přes tu zhasnutou.



V Photoshopu to pak v kartě Vrstvy vypadá takto:



No a výsledná fotka je taková, jako kdybychom pana lampáře přemluvili ke spolupráci.



Řeknete, že je to podfuk a budete mít pravdu: když jde o zpravodajskou a dokumentární fotografii, popsal jsem nepřípustný postup. Pokud si ale chcete udělat památku na Karlův most… Nikomu to neublíží a fotce pomůže.
Je jasné, že uvedený postup se dá aplikovat na iks situací. Tahle fotka vznikla asi z pěti dílčích fotografií (bydleli jsme tu s Michalem Houdkem na skotském ostrově Skye). Taky by to na jeden vrz nešlo pořídit! To ovšem bylo ze stativu v rozmezí asi hodiny.