Mám na mysli papíry do inkoustových tiskáren, nikoli papíry pro systém negativ – pozitiv, jak se vyráběly v anglickém městě Ilfordu od začátku dvacátého století. Špičku produkce reprezentuje řada Galerie Prestige, kterou jsem si mohl vyzkoušet. Základní informace se dá najít na stránkách Quentinu, českého distributora, informace je ale hodně strohá. Užitečnější je návštěva stránky dtpobchod.cz, kde se po kratším bádání k nabídce papírů dostanete. Zpravidla je třeba počítat s dvoutýdenní dodací lhůtou. Papíry jsou určené k profi zpracování a dodávají se ve formátech A4, A3+ a A2. ICC profily je třeba si stáhnout na anglické stránce výrobce. Fotopapíry jsem zkoušel na tiskárně Epson L1800, psal jsem o ní zde.


Ilford Galerie Prestige FineArt Smooth zahájil moji sérii. Povrch typu FineArt vyrábějí i mnozí další výrobci. Je to jemně sametový povrch. Zvláštním způsobem láme světlo a fotky mají příjemný, jakoby zářivý nádech. Nevýhodou je snadná zranitelnost – nešetrné zacházení s vytištěnou fotografií zanechává nepříjemné stopy, které nelze odstranit. Tento papír je 200 gramový a obsahuje přes 93% celulózy. Při použití pigmentových inkoustů zaručuje značnou odolnost v§či působení světla. Balení 25 kusů A3+ stojí cca 1450 Kč.

Ilford Galerie Prestige Gold Mono Silk získal v roce 2013 cenu TIPA jako nejlepší fotopapír pro inkoustový tisk. Je to 270 gramový papír, určený především k černobílé fotografii. Já ho zkoušel pro barevný tisk, protože L1800 má jen jednu černou náplň a pro černobílý tisk není ideální. Jde o barytový materiál a při černobílém tisku je výstup podobný jako fotografie získané chemickým procesem. Balení 25 kusů stojí cca 1900 Kč. Ilford Galerie Prestige Gloss papír má 260 gramů a je to voděodolný lesklý papír s vynikajícím podáním ostrosti. Výrobce slibuje vysokou životnost a odolnost proti vlhkosti. Balení 25 kusůA3+ stojí cca 760 Kč. Tyto dva druhy nejsou v nabídce ve formátu A3.


Ilford Galerie Prestige Lustre je svými vlastnostmi podobný předchozímu, jeho povrch je méně lesklý. Balení 25 kusů také stojí cca 760 Kč – rozumí se, že ve všech případech jde o formát A3.

V praxi
Posuzování tisku je vždy značně subjektivní. Navíc je třeba opakovat, že jde o tiskárnu s šesti inkousty, navíc obyčejnými, nikoli pigmentovými. Nešlo tedy dělat nic jiného, než pořídit tisky ze stejných předloh a vzájemně výsledky porovnat.

První srovnání jsem provedl s tiskem na papíru Epson. Bylo to srovnání značně nefér, jelikož šlo o podstatně menší gramáž – 160 g. Tisk zde byl výrazně plošší než všechny tisky výše uvedených papírů. Byl jsem zvědavý na srovnání Lustre a Mono Silk, jde je cenový rozdíl více než dvojnásobný. Rozdíl byl značný, když se oba listy vzaly do rukou – přestože rozdíl v gramáži není velký, pocitově je Mono Silk jakoby tužší. Při čelním pohledu je efekt podobný liší se v lesku. Na rozdíl od všech ostatních má jakousi nepravidelnou strukturu, velmi příjemnou na pohled. Lustre, ale i třeba Gold Fibre Silk, má v lesku patrný jakýsi miniaturní rastr.

Nejmenší nadšení ve mně vyvolal FineArt, ale opakuji, že jde o naprosto subjektivní posouzení. Zřejmě při výrobě tohoto typu papíru jde vždy o kompromis mezi sametovým efektem a odolností proti oděru, obě veličiny jsou v nepřímé úměře. Papír má klidný, sametově matný povrch. Uchopení prsty snese, oděr nehtem nikoli.

Pro všechny zkoumané papíry je typická výraznost tisku. Černá je tu skutečně černá a to je jistě jeden z důvodů celého efektu. Přesto se obraz nezatáhne do tmavých tónů – při tisku je výsledek často tmavší než to, co vidíme na monitoru a je třeba na to reagovat, korigovat jas. Tady vše fungovalo bezproblémově, jak jsem to viděl na monitoru, tak to vyšlo z tiskárny. Jako nejlepší v poměru ceny a výkonu mi přišel 260gramový Lustre, který stojí 762 Kč s daní za 25 kusů, takže fotka vyjde na 30 korun plus náklady na inkoust, které jsou na epsonce s velkokapacitními zásobníky nepodstatné. Ve srovnání s jinými vysoce kvalitními papíry nejde o cenu nijak přehnanou.

Budu zvědav na postřehy jiných uživatelů těchto papírů, jelikož moje poznatky jsou – jak jinak to být nemůže – jen kusé.