Průběžná soutěž měla námět Architektura – ode dneška je nové kolo Děti. Zúčastnilo se 345 prací, statistiku nevedu, ale rozhodně je to nadprůměrný počet. Vždyť i Josef Švejk fotil rád nádraží, protože se nehejbe a nemusí se mu říkat, aby se tvářilo příjemně. Kdo se umístil na špici?

Jako první je fotografie Jaroslavy Melicharové Letadlo, jde o Yas Viceroy hotel v Abu Dhabi. Pořídila ji jihlavská fotografka, členka Foto-střediska v Havlíčkově Brodě. Na webové stránce rozhlasu najdeme o ní článek, ze kterého vyplývá, že nejraději fotí makro – mohu tedy vítězku ujistit, že i na makro v naší soutěži dojde, protože tu chceme vystřídat významné fotografické žánry, přičemž makro jistě patří k těm důležitějším. Pitvat tuto fotku jistě netřeba. Průlet letadlem, tohle si zaslouží ocenění i jako sportovního výkonu. Je tu vyjádřen dynamismus moderní architektury zcela neobvyklým způsobem.


Jako protiklad působí Gotika, fotografie Richarda Horáka, od prosince 2013 skoro pravidelného účastníka soutěže. Gotická architektura a chrám svatého Víta zvlášť je jeho specialita. Tenhle snímek je neobvyklý svou sevřeností – autor se obvykle rozmáchne a známe jeho monumentální pohledy do katedrální šíře. Snímek má podmanivou světelnou atmosféru a podmanivě vystihuje ducha středověkého chrámu. K tomu ještě podotknu, že historická architektura byla v soutěži zastoupena minimálně – většinou zde jsou stavby moderní.


Také Bedřicha Helana znají čtenáři, kteří naši soutěž sledují. Jeho Rapsodie v modrém je řešena přísně symetricky a prudkým podhledem je zvýrazněna monumentalita paláce Iscare v Praze Holešovicích. Modré zbarvení snímá z obrazu tíži reality a posouvá ho do dimenze jakéhosi moderního snu.


Na čtvrtém a pátém místě se umístily práce třeboňského fotografa Marcela Kusky. Architektuře věnuje podstatnou část své tvorby http://www.marcelkuska.cz/ , mistrně zvládá i krajinářskou fotografii. Obě práce jsou podobně řešené, navíc podobně řešené jako obraz Bedřicha Helana, je to inu výsledek toho, že porotci hodnotí nezávisle na sobě a že počítač pak hodnocení sečte a slepě vyhodnotí. Toto je snímek ze čtvrtého místa:


Asi bych dal přednost snímku, který se umístil na pátém místě, ale opakuji, oba mají v sobě silný náboj. Pracuje se tu hodně s leskem a hlubokými stíny a využívá se plynulosti přechodů.


Úhrnem mohu konstatovat, že porota dávala přednost estetickému působení před informační sdělností. Ale to je, myslím, naprosto v pořádku, to jsou výtvarná díla a nikoli fotky do katalogu spolku architektů.