Závěr roku 2015, přesněji tedy listopad a prosinec, jsme v naší průběžné soutěži měli mimořádně cennou prémii, profi monitor Eizo. Porotu jsme tentokrát zúžili na lektory Ateliéru fotografické praxe, abychom umožnili vzájemnou komunikaci lektorů. Tím pádem se uradili – a vítězem se stal mladý slovenský fotograf Ondrej Čechvala.

Už několikrát jsem tu upozorňoval, že minimálně prvních padesát snímků v pořadí má v podstatě stejnou úroveň a nejinak tomu bylo i tentokrát. Čechvala měl tedy silnou konkurenci. Není v naší soutěži nováčkem, první jeho snímek se objevil v soutěži v září 2014, a vždycky to byly snímky neobyčejné. Jeho série tří snímků je podobně řešená a finálně vítězný smímek se objevoval v průběhu listopadu na prvním místě, až nakonec byl předvoplbou odsunut na třetí místo – ovšem vítězem předvolby listopadového kola byl opět snímek Ondreje Čechvaly a třetí práce byla devátá. I to vzala porota v úvahu.

Snímek se jmenuje Tiene Minulosti, jde o práci ateliérovou, poznamenanou prostprocesingem. Je dokonale připravená a navíc stylově zapadá do celé série. V propozicích se zdůrazňovalo, že jde v podstatě o volné téma, nicméně i zde se autor držel i smyslu názvu kola – Tunel do vzpomínky. Takže zde je máte, ty Tiene Minulosti:


V listopadovém kole tuto fotku předběhla Zuzka Vitvarová pohádkovou krajinou beze jména. Zuzka je cosi jako Múza naší soutěže, vždy je na předních místech, pokud kolo právě nevyhraje. Vytříbený, zdálky rozpoznatelný rukopis, poezie i jakýsi ironický humor charakterizuje její výtvarné práce.


Jako Čechvala opanoval listopadové kolo, Lukas Duran ovládl prosincové kolo triptychem Udolie. Opět jde o nám už známého slovenského fotografa. Fotografie mají atmosféru tajemství, jsou téměř filmově pojaty a věru že se nedají lhostejně přejít.


Nicméně, abych sáhl i do jiné přihrádky, do výběru pěti rád zařadím Dědečkovo objetí Davida Guzana. Je to autorovo první vystoupení v soutěži, a to právě touto jedinou fotografií. Můj Google o Davidu Guzanovi – fotografovi nic neví, takže nemohu podat další informace , než tu prostou, že se mi tato fotka líbí.


Pětici uzavřu naopak autorem nám dobře známým, snímkem Ty jsi zůstal mladý od Vlastimila Rašky. Nápad, jednoduché aranžmá, působivý výsledek. Co si víc přát od fotografie, určené pro soutěž s názvem Tunel do vzpomínky?