Toto kolo je zvláštní tím, že není vymezeno tématem, nýbrž čtvercovým formátem. To proto, aby se účastníci zamysleli nad tím, jaké motivy jsou vhodné pro zachycení fotoaparátem Lytro (recenzoval jsem ho zde) – ten bude jako jedna z cen tohoto kola. Prvních deset dnů přineslo žeň 195 fotek (v poledne) šmahem jsou to fotky velmi působivé. Porota bude mít o to těžší roli, že odpadne kritérium „splnění zadání“ - to je zde čtvercový formát, tečka. Parametry pro Lytro se budou hodnotit mimo hlavní pořadí. A tím parametrem je především prostorovost, různé plány zaostření. Lapidárně řečeno – když čelně vyfotím rozpraskanou omítku, je to fotka s jedním plánem ostrosti, když budu fotit silnici s kamennými patníky od prvního 50 cm vzdáleného až po horizont, budou to různé roviny pro ostrost. První příklad NENÍ efektní pro Lytro, druhý JE efektní pro lytro.

Vybral jsem jako ovykle pět fotek, ty první tři, jelikož mě zaujaly jakožto fotka a dvě další – protože jsou vhodné pro Lytro.

Na prvním místě se drží Cák! od Bedřicha Helana, pravidelného soutěžícího a a vítěze loňského srpnového kola. V komentáři píše: Takhle se rozprskne kapka obarveného mléka, když dopadne na plech z fotoleštičky. Je to mistrovsky pojednané, nasvícené a zachycené a rozhodně se pokusím z autora vymámit know how na takovou fotku. Obarvené mléko...koho by to napadlo...


Těžká rána, tak se jmenuje fotka Ivana Dostála, momentálně na druhém místě v pořadí. Hodně to připomíná fotky z anno dazumal, dovedu si představit, že ji někdo kolem roku 1950 fotil Flexaretou... Ale rozhodně ji nechci shazovat, naopak, přední místo si zaslouží! Všimněte si důmyslně umístěného protisvětla, které prozářilo chlapečkovy vlasy a dostalo do sklenici mléka dá se říci až magickou záři. No a pak šlo o to vyrovnat stín, aby tvářička byla čitelná. Zní to jednoduše, ale triviální to rozhodně není.


Tak tohle je milá, vtipná fotka, vymyšlená, naranžovaná a dobře vyfocená, jmenuje se A jde se na výlet a pořídil ji Pavel Křeček. Šťoural by mohl mít výhradu, že by bylo bývalo bylo lépe ostrost posadit víc dopředu, aby pozadí bylo více rozostřené a do popředí aby bylo více ostrosti. Fotka je to moc příjemná a hlavně – opakovatelná. Určitě se najde další kuře, které si bude dělat čárky a pak odkráčí s nabarvenými tlapkami.


No a abych se dostal k „jakoby – Lytro“ fotkám. Tenhle Dvouportrét od Pavla Souška by byl dobrý adept pro zachycení Lytrem. Efekt je založený a prostorovosti – nozdry koně musely být jen pár centimetrů od objektivu, v druhém plánu je dívenka a v pozadí stromy. Motiv byl zachycen, jak se zdá, v prudkém slunci a autor si vypomohl mapováním tónů. Fotka tím nabyla na jakési umělosti, ale efektní bezesporu je a přední místo si zaslouží.


Lytro by si zasloužila i práce Aleny Kankové Artefakty dětství, která je momentálně na 6. místě. Na rozdíl od předchozí ukázky, kde hraje roli zkreslení vyvolané silně širokoúhlým objektivem je zde optika, abych tak řekl, umírněná. Jsou zde ale tři plány, na něž by se Lytrem dobře ostřilo – svíčka, panenka a kresba na okně v pozadí. Velký rozsah to není, nicméně ten princip „fotky vhodné pro Lytro“ tu zachován je – jsou tu různé plány zaostření. Fotka je to světelně zajímavá, samozřejmě trochu nedomyšlený je ten šedivý plamen svíčky...


Soutěž jede dál, těším se na další fotky, ať už Lyro-vhodné nebo jakékoli, leč čtvercové.