Richard Horák je jeden z porotců naší průběžné soutěže a jeho práce je též vystavena na Schodech v galerii Foto Škoda ve Vodičkově ulici. Potěšil mě, když mi poslal výsledky své nedávné procházky po Průhonickém parku. Fotografoval Nikonem D800 a používal hlavně monofokály, tedy objektivy s pevným ohniskem: 20/1.8, 50/1.4,105/2.8. Jen jedna fotka ze série zde uvedené je zoomem 70-200/2.8.

„Pevné ohnisko vás nutí k tomu, že se pohnete správně,“ říká k tomu autor. „O to v krajině jde, abyste se pohyboval správně. Když víte, co děláte, nemusíte spěchat. Já si svoje vyhlédnuté místo nejdříve prohlédnu a snažím se vymyslet pobíháním okolo co nejlepší a nejzajímavější kompozici. Krajina vám neuteče, bohužel někdy světlo...

Co pokládá za výhodnější, vypravit se do podzimní krajiny za sluníčka nebo za pošmourného počasí?
„Sluníčko má své výhody. Najdete si v lese stinné místo a slunce do toho udělá ten správný kontrast. Když je ošklivo, dobře se v lese fotí, když je vlhko. Vznikne z toho zádumčivá atmosféra. Ideální je to samozřejmě po ránu. Ta vlhkost v lese je nádherná. Je ovšem fakt, že tedy u nás kolem Prahy si mlhy moc neužijeme.“

Horákovy fotky zaujmou výraznou, ale rozhodně ne přehnanou barevností.
„Základ je zpracování v Lightroomu. Potom obrázek už jen ladím v Photoshopu. Používám pluginy Nik software, hlavně Color Efex, mám rád Tonal contrast, Detail extractor a Darken / Lighten Center, ale i Glamour Glow. Ale to se nedá takhle říct, záleží na situaci. Někdy použiju jeden, jindy dva filtry. A ještě to pak ladím skrze opacity, tedy intenzity aplikace.“

Pojďme se tedy s Richardem Horákem do Průhonic podívat.


Toto je ten případ, kdy pruh světla vykreslí barevný motiv na temném pozadí. Malá clona F1.4 při ohnisku 50 mm krásně rozostří pozadí.


Zde naopak bylo použito vyšší clony F11. Boční slunce prochází mezi stromy a odhaluje hejno bažantů. Clona zajistí proostření scény.


Zoom 70-200 taky přišel ke slovu, tentokrát na svém delším konci.


50mm objektiv, clona F11 a šestivteřinová expozice – snímek působí dojmem velké prostorovosti díky stromu a výrazné větvi v popředí.


Ohnisko 105 mm mírně zacloněného objektivu (F4.0) rozčlenilo prostor na plány: plán stromu, za ním plán pařezu, vzadu mimo ostrost plán konifer a barevně olistěných keřů.


Plně opodstatněná centrální kompozice. Ohnisko 20 mm a blízko středu obrazu soustředné kruhy rozrušily plochu rybníka. O ně se postaral sám autor.

Další jeho práce si můžete prohlédnout na nově zřízeném webu richard-horak.cz.