Náš čtenář pan J.S. Se ptá na převod do černobílé fotografie, tedy na převod z barevných odstínů do odstínů šedi. Je to bezpochyby zajímavá otázka a zkusme se nad ní zastavit. Podotknu ale, že vůbec nejlepší soft na černobílou fotku je SilverEfex Pro 2 od Niku, recenzoval jsme ho zde  v lednu 2011. Pan J.S. se ale ptá na Zoner a u Zoneru tedy zůstaňme.

Pan J.S. píše:
Prošel jsem spoustu článků i na zahraničních serverech, vím o kanálech, destauraci, hdr do černobíla, možnosti jsou různé. Vše vím. Fotím na Panasonic G5 do rawu, používám Zoner 16. Jak to, že se mi foto pořád nedaří převést do černobílé a pořád jsou to jakoby "odstíny šedé"? Podívejte na černobílé fotky tohoto pána: http://www.megapixel.cz/fotograf/110687 Jak to, že je má tak krásně černobílé, nic se mu nikde nepatlá a je to skutečně černobílé?! Přitom zmiňuje, že taky pracuje v ZPS. Jaký je správný postup?

Pan J.S. Odkazuje na portfolio Alberta Picha. Jeho street photo snímky jsou bezpochyby vynikající a také se na ně dívám s obdivem. Rozhodně je to ukázka, jak by konvertovaná černobílá fotka měla vypadat. K převodu je několik cest. Nemyslím si však, že existuje jednotný mustr na barevný převod. Podívejme se na tři metody. Toto je výchozí fotka – všechny jsou na proklik a můžete si je stáhnout.


Fotka je pořízena při nízkém světle, je dosti kontrastní. Převod v Zoneru je desaturací, tedy sloučením barevných kanálů – stačí klávesová zkratka Ctrl+G a máme takovou fotku:


Druhá metoda je míchání kanálů. Opět jde o sloučení kanálů RGB, ale můžeme určit, jak moc vstoupí ten či onen kanál do výsledného černobílého snímku. V tomto případě míchání kanálů vede spíš ke zvýšení kontrastu:


Toto je nastavení výše uvedené ukázky:


o a tady je vidět problém – žluté plochy označují vypálené jasy a tyrkysové plochy jsou známka slitých stínů.


Třetí metoda je velmi slibná. Je to metoda mapování tonality. Už jsem tu o ní psal několikrát, v souvislosti s barevnou fotkou, například v říjnu 2011, kdy Zoner mapování implementoval do svého Studia.


Toto je nastavení použité na této fotce. Podstatné je snížení sytosti na nulu. Ostatními táhly lze regulovat zejména kontrast. To je u této kontrastní fotografie velmi důležité – je pro nás podstatné, aby se kontrast snížil.


Podívejme se na jiný příklad. Barevná fotka, s modrou oblohou s bílými oblaky.


Převod do odstínů šedé Ctrl+G je zde:


Pokud ale budeme míchat kanály, můžeme utlumit modrý kanál – a ztmavíme modrou oblohu – a posílíme červený kanál a tím zesvětlíme budovy ozářené pozdním sluncem.


Pokud ale použiju na tuto fotku mapování tonality, dostanu nevýraznou fotku:


Shrnutí:
Všechny tři metody jsou správné, nelze některý z nich povýšit coby ideál. Pokud upravujeme světelně kontrastní fotografii, je asi vhodnější použít mapování tonality a stáhnout saturaci na nulu (což je fakticky totéž, jako prosté sloučení kanálů Ctrl+G).
Pokud ale je barevná výchozí fotka barevně kontrastní, pak je lépe použít metodu míchání kanálů.