Dostal jsem zajímavou otázku týkající se tisku. Má se správa nechat na tiskárně, nebo ji svěřit Photoshopu? Těžko se mi na to odpovídá – tisknu ze Zoneru... Ale nejdřív ta otázka pana I.M.:

Před několika dny jsem viděl vaše video o tisku fotografií. Řekl jste, že před odevzdáním podkladů pro tisk je dobré fotky trochu zesvětlit, protože monitor, na rozdíl od papíru, svítí.

Mám zkušenost z minula s tiskem v samoobslužných kioscích, které se nacházejí v některých drogeriích či supermarketech a s Foto Škoda. Fotky jsem před tiskem nezesvětloval a vyšly slušně, resp. tisk splnil účel. Jsou kiosky, resp. zařízení ve Foto Škoda, seřízeny na automatické zesvětlování?

Teď mám svoji epsonku R3000 a ke spokojenosti mám daleko. Používám přitom originální kazety i papír Epson. Když vypnu automatické úpravy tiskárny a chci tisk přesně podle výstupu z Photoshopu, nedopadne to dobře. Na druhou stranu mám pocit, že se zapnutou automatickou úpravou tiskárny si ničím to, co jsem vytvořil ve Photoshopu. Můžete se, prosím,  vyjádřit k tomuto problému?

Tak především, je těžké se vyjadřovat ke kioskům a k fotkám, které jsem neviděl. Obecně vzato, základ musí být v ICC profilu, který náleží k dané tiskárně a danému papíru. Na ukázce je vidět volbu ICC profilu v Photoshopu k polomatnému papíru Epson:


Photoshop nabízí ICC profily pro běžné typy tiskáren a papírů a samozřejmě je možné získat další, stáhnout a nainstalovat.


Na tisku z Photoshopu mi ale vadí, že nemám možnost ladit barevnost na tiskárně, na tiskárně musíme vypnout správu barev (ona se ostatně vypne sama) a ladění barev musím dělat rovnou na obrázku – nicméně i v tom videu jsem radil, abychom si vytvářeli z originálu kopii pro tisk.

Raději tedy tisknu ze Zoneru. Ten napřímo komunikuje s tiskárnou, v daném případ jde o Epson L800. Správa barev je zde tudíž rozšířená. Pokud volím Ovládací prvky pro barvy, mohu na příslušné kartě rozsáhle ovlivňovat výsledek. Stojí to určité úsilí, ovšem pak si můžeme nastavené parametry uložit.


Jsou to nejdůležitější parametry, ale ty se realizují jen v tisku, ne na původním obrázku.


Mohu si udělat sadu vlastních nastavení a ta pak volit podle druhu použitého papíru i podle povahy předlohy.


Je to možná trapně laické, ale funguje to a vyhovuje mi to. Závěrem, podle mého je důležité to dělat pořád stejně, nestřídat papíry a laby a stroje a profily. Soustředit se na jedno a trpělivě to odladit a pak se toho držet.