jak na pomurou atmosféru

V sobotu jsme byli fotit v oblasi Zbirožského potoka, v místech kde se říká Skryjská jezírka. Počasí bylo spíš podmračné a právě ta zadumaná atmosféra se mi zalíbila. Fotil jsem kompaktem Panasonic GF1 nastaveným na čtvercový formát. Podívejme se, jak jsem zacházel s jedním motivem.

Šlo mi o geometrické řešení přírodní partie. Tyhle dvě varianty přišly v úvahu jako první:

Pak jsem řešil tyto varianty. Liší se tím, do jaké míry se strom vlevo dotýká okraje fotky. Vypadají na první pohled stejně, ale v těch odstupech se rozdíl.

Zvolil jsem variantu s větším odstupem - motiv má mít prostor k dýchání. Fotka bez úpravy, jen po převodu z RAW formátu vypadala takto:

Na proklik máte původní fotku v plné velikosti, abyste si na ní mohli zkusit následující editační postup.

Takže máme fotku, která mi po stránce kompoziční připadá uspokojivá. Kořeny stromu jsou v silnéím obrazovém bodu, lávka má svislou osu a sklon stromu mi taky vyhovuje.

Jenže fotka nemá žádnou náladu. Světlo bylo ploché a jinak to tedy dopadnout nemohlo, než ploše. Obrázek si tedy otevřu v Photoshop Elements ver. 9.0 - to je editor, který doporučuji, pokud nemáte plný Photoshop. Zatím (začátek října 2010) je jen v anglické verzi, česká má být venku ještě tento měsíc. Udělám si druhou vrstvu (Ctrl+J) a obrázek v této vrstvě ztmavím v Úrovních tahem středního jezdce doprava - táhnu tak, jak bych chtěl, aby byly tmavé zastíněné partie.

Poté si otevřu masku - vedle miniatury obrázku se mi objeví bílý obdélník, a nástrojem štětec maluji černou barvou v místech, která bych chtěl mít prosvětlena. Tahy štětce se projeví zesvětlením - a také jsou vidět na miniatuře.

Výsledek je zde:

Na proklik máte opět původní fotku v plné velikosti. Pokrok tu nějaký je, ale možná že bychom se mohli pokusit o něco lepšího.
Znovu otevřu původní fotku, duplikuji vrstvu, ale tentokrát si otevřu vrstvu úprav:

Pom otevření se mi opět objeví miniatury masky, ale je nad vrstvou a ikonka zubatých koleček vedle ní je znamení, že mám otevřenou vrstvu úprav. Dole přibyly úrovně - a v tom je ten vtip. Já teď mohu libovolně pracovat s černou barvou (zakrývám tmavou vrstvu a tím odkrývám světlé partie pod ní) anebo bílou tu tmavou odkrývám a tím zakrývám to světlé - tedy ve výsledku části obrazu zesvětluji. Ty úrovně dole jsou pořád aktivní a kdykoli mohu posouváním jezdců měnit tonalitu. To je výhoda vrstvy úprav, že nic není definitivní a mohu výsledek libovolně korigovat.

Mohu samozřejmě pracovat i s výběru zde budu pracovat s lávkou a kmenem stromu, abych malováním po masce odlišil kmen/lávku od vody. Konečný obrázek pak vypadá takto:

Na proklik máte zase fotku v plné velikosti. Pokusil jsem se tu ukázat, jak se s pouhými dvěma vrstvami dá vyvolat světelný efekt, který nám příroda na místě fotografování nenadělila.

Články:
((stručné obsahy témat úvodních seminářů semestru)
Zkoušíme ostření
Úhel záběru
Motivy
Široký a úzký záběr
Základy svícení
Ponurá nálada
Co je kýč
O světle
Manuální nastavení
Katana v hedáčku
Falešný shift